U21-maajoukkueen taustaryhmässä muutoksia - Eerikkilän leiri käyntiin maanantaina

• Maajoukkueet

Alle 21-vuotiaiden miesten maajoukkue leireilee maanantaista keskiviikkoon Eerikkilässä. Tähtäin on asetettu syksyyn, kun uudet EM-karsinnat alkavat.

Vuonna 1996 ja myöhemmin syntyneiden ikäluokan U21-karsinnat päättyivät lokakuussa, eikä Suomi selviytynyt lopputurnaukseen. Tuloksena oli lohkon neljäs sija.

Tammikuinen Eerikkilän leiri avaa valmistautumisen kohti uutta karsintaprojektia. Pikkuhuuhkajat pelaa kisapaikasta aikavälillä syyskuu 2019-lokakuu 2020 Ukrainan, Pohjois-Irlannin, Maltan, Tanskan ja Romanian kanssa.

Juha Malisen suojatit aloittavat uuden projektin siis tänään maanantaina Eerikkilässä. Mukana on iso määrä uusia, potentiaalisia pelaajia sekä osittain uusi taustaryhmä. Malisen kanssa valmennuksesta vastaavat Stephen Ward ja maalivahtivalmentaja Mikko Kaven. Yksi valmentaja, jonka vastuualueeseen kuuluu muun muassa vastustajan tarkkailua, on vielä haussa. Videoanalyytikkona jatkaa Jouko Kylmäoja.

- Minä olen keskittynyt pelissämme paljon siihen, miten toimimme eteenpäin ja vastustajan kenttäpuoliskolla. Stephenin vahvuudet taas ovat voimakkaasti siellä miten puolustuslinja toimii. Näin ollen pystymme tukemaan toisiamme. Puolustuslinjan työskentelyyn liittyy olennaisesti maalivahti, joten Mikko toimii Stephenin apuna. Näitä asioita ovat muun muassa pelinavaus ja boksin puolustaminen, Malinen avaa.

- Videovalmentajan rooli on merkittävä, Henri Lehto on viitoittanut Palloliitossa vahvasti askelmerkkejä toiminnalle. Jouko Kylmäoja oli mukana edellisessä U21-karsintaprojektissa sekä U19 EM-kisoissa. Yhteistyömme Joukon kanssa toimii hyvin, hän auttaa koko valmennusryhmäämme. Tämän lisäksi hän osaa myydä asioita pelaajille oikealla tavalla. Tilanteemme on kokonaisuudessaan erinomainen, mutta paranee vieläkin.

Lääkintätiimin tehtävä on toimia tiiviissä yhteistyössä valmennuksen kanssa. Siihen kuuluvat fyysinen valmentaja, fysioterapeutti Tony Elomaa, lääkäri Jonne Väisänen sekä huoltaja Timo Naukkarinen, joka on siviiliammatiltaan hieroja.

Malinen kokoontui taustaryhmänsä kanssa päivää ennen pelaajien saapumista Eerikkilään ja jokaisen jäsenen tehtävän kuvaa käytiin vielä tarkkaan läpi. Jokaisen tavoite on paitsi hoitaa oma työ, mutta myös osaamisellaan auttaa muita aina kuin mahdollista.

- Tonyn vastuualuisiin kuuluu Jonnen kanssa myös muun muassa Polar- ja Oura-laitteiden käyttäminen ja analysointi sekä tämän tiedon jakaminen. Pyrimme siihen, että tiedämme mahdollisimman tarkkaan missä vireystilassa ja kunnossa pelaajat leireille tulevat. Timosta huomasin EM-kisaprojektin aikana, että en voisi parempaa toivoakaan, luotsi kehuu.

U21-maajoukkueen joukkueenjohtajana toimii maajoukkuemanageri Joonas Vilkki. Ryhmästä Elomaa, Väisänen, Naukkarinen ja Vilkki kuuluivat kesän 2018 U19 EM-kisajoukkueen taustoihin.

- Kisajoukkueen taustoissa oli 13 ihmistä, siihen emme nyt pääse. Mutta emme tule toiminnassamme tinkimään mistään, suuntamme on oikea. Kävimme sunnuntaina läpi kaikkien vahvuudet ja tehtäväkuvat vielä tarkennettuina. Tulemme kaikki tekemään niitä asioita, joissa olemme hyviä ja sen lisäksi autamme toisiamme. Lähtöpalaverimme oli oikein onnistunut.

Katso viikon U21-leiriryhmä täältä. Joukkue kohtaa harjoitusotteluissa Ilveksen tiistaina ja TPS:n keskiviikkona.

• U21-maajoukkue