U20-tyttöjen maajoukkue kovassa seurassa Floridassa

• Maajoukkueet

U20-tyttöjen (1998) maajoukkue matkasi maanantaina Floridaan ja osallistuu kovaan kansainväliseen turnaukseen. Ensimmäinen ottelu on edessä torstai-iltana Suomen aikaa.

Suomen joukkue matkasi Floridaan päävalmentaja Rosa Lappi-Seppälän johdolla. Palautuminen lennoista ja ensimmäiset harjoitukset ovat sujuneet suunnitellusti.

- Pelaajat ovat tästä turnauksesta innoissaan, meidän valmentajien ei ole paljon tarvinnut motivoida ketään. Kaikki ymmärtävät, että tulemme kohtaamaan maailman rankingin top-maita. Olemme käyneet joukkueen kanssa läpi myös sitä, että haluamme pelata omaa peliämme, emmekä lähde liikaa kumartelemaan ketään, Lappi-Seppälä kommentoi.

- Rankka matka näkyi tietysti ensimmäisissä harjoituksissa, mutta kaikki on mennyt hyvin. Pääsemme keskiviikon harjoituksissa jo varmasti lähemmäs omaa tasoamme.

Suomi kohtaa turnauksen ensimmäisessä ottelussaan Brasilian. Peli alkaa torstaina Suomen aikaa klo 22.30.

- Brasilia oli reilu vuosi sitten alle 20-vuotiaiden MM-kisoissa. Olemme tutkineet heidän pelitapaansa ja pelaajia, mutta tietysti scouttaaminen on hieman hankalaa. Brasilia on mennyt kuitenkin aiempaan verrattuna selvästi eurooppalaisempaan tyyliin. Joukkue on taktisempi kuin mihin on ehkä totuttu.

Suomi kohtaa turnauksessa lisäksi emäntämaa USA:n ja Englannin. Nuo ottelut pelataan lauantaina ja maanantaina.

- USA on rankingin ykkönen, joten varmasti myös lähtökohtaisesti näistä kovin. Englanti on taas tehnyt viime vuosina kovaa nousua maailman huipulle ja siellä on satsattu paljon naisfutikseen. USA ja Englanti ovat melko samantyyppisiä, eli juoksuvoimaisia, suoraviivaisia ja vahvoja kaksinkamppailuissa. Taitoa löytyy myös ihan riittävästi, suomalaisluotsi toteaa.

Suomen kokoonpanon turnaukseen löydät täältä.

• T1998