U20-maajoukkue kärsi tappion Brasilialle

• Maajoukkueet

Suomen alle 20-vuotiaiden tyttöjen maajoukkue avasi Floridassa pelattavan kansainvälisen turnauksen 0-4 (0-2)-tappiolla Brasilialle.

Suomi sai Onna Ketolan johdolla ensimmäisen paikkansa neljännellä minuutilla. Hyökkääjä riisti pallon korkeasta prässistä ja laukoi pelivälineen ylärimaan. Brasilia kuitenkin iski heti seuraavalla minuutilla. Joukkue ryöväsi pallon Suomen 16-alueen kulmalla ja sijoitti sen varmasti oikeaan alakulmaan.

Brasilia otti pelin haltuunsa ja lisäsi johtoaan komealla laukauksella rangaistusalueen kulmalta puolen tunnin pelin kohdalla.

Brasilia iski kolmennen osumansa 55. minuutilla. Joukkue riisti pallon Suomelta hyökkäysalueellaan ja karkasi keskeltä maalintekoon. Neljäs maali lähti Suomen harhasyötöstä, jonka seurauksena vastustaja karkasi oikealta ja laukoi pallon voimalla ohi Henriikka Mäkelän.

- Onnistuimme enimmäkseen taktisesti niissä asioissa, joita haimme ja puolustimme tiiviisti ja organisoidusti. Meidän pitää kuitenkin pystyä pitämään palloa pidempään, kun saamme riistettyä sen. Sen myötä löydämme paremmin oikeita tiloja mihin liikkua ja pelata tilanteita. Menetimme tänään pallon riistojen jälkeen liian helposti ja jouduimme puolustamaan pitkiä aikoja, päävalmentaja Rosa Lappi-Seppälä kertasi.

Suomi sai ottelun loppuvaiheilla muutamia hyviä maalipaikkoja. Yrittämään pääsivät muun muassa Emilia Ukkonen ja Aada Törrönen, mutta maalinteossa ei Brasiliaa vastaan onnistuttu.

- Meille tuli pelin edetessä helppoja virheitä senkin vuoksi, että väsyimme fyysisesti. Brasilian neljästä maalista kolme lähti meidän helposta virheestä. Olen iloinen siitä, että saimme vaihdosta uutta virtaa ja pääsimme peliin uudestaan mukaan sen loppuvaiheilla.

Turnauksessa on perjantaina välipäivä ja otteluita pelataan jälleen lauantaina. Suomi kohtaa turnauksen emäntämaa USA:n, joka avasi keskiviikkona tasaamalla pisteet Englannin kanssa 3-3-tuloksella.

- Nyt meidän täytyy saada palautuminen käyntiin mahdollisimman hyvin ja teemme analyysin tästä pelistä. Haluamme pitää lauantaina enemmän palloa ja keventää sitä kautta urakkaamme puolustuksessa.

Brasilia-Suomi 4-0 (2-0)
5’ 1-0