U19-tyttöjen EM-karsintajoukkue nimetty

• Maajoukkueet

Alle 19-vuotiaiden tyttöjen maajoukkue leireili Vantaalla viikonloppuna ja leirin päätteeksi nimettiin lopullinen ryhmä tiistaina Eerikkilässä alkavaan EM-karsintaturnaukseen.

Joukkue kokoontui Tikkurilaan perjantaina ja harjoitteli kaksi kertaa. Lauantaina ohjelmassa oli harjoitusottelu TiPS:n C15-poikia vastaan.

- Perjantaina aamulla kävimme läpi paljon erikoistilanteita, kun saimme harjoitella rauhassa ja vähän piilossakin. Illalla keskityimme sitten hyökkäyspeliin, päävalmentaja Marianne Miettinen kertoi.

- Lauantain pelissä poikia vastaan vaihdoimme puoliajalla koko joukkueen, joten kaikki saivat kunnon näyttöpaikan. Täytyy antaa iso kiitos TiPS:n pojille; meiltä Pekko Söderström oli etukäteen valmistanut heitä siihen miten karsintojen avausvastustajamme Israel pelaa ja he pelasivat samalla tyylillä ja ottelu todella palveli meitä sitä kautta, Miettinen sanoi 5-0-voittoon päättyneestä koitoksesta.

Lauantain ottelun myötä Suomen joukkue alkaakin olla valmiina tosikoitoksiin karsinnoissa.

- Onnistuimme monissa asioissa joita olimme harjoitelleet. Olisimme ehkä voineet tehdä muutaman maalin enemmänkin, mutta se oli tärkeä peli karsintoja ajatellen.

Sunnuntain ohjelmassa joukkueella on palauttelemista, hiukan vapaa-aikaa ja illemmalla siirtyminen Eerikkilään. Samalla Miettinen nimesi lopullisen 20 pelaajan ryhmän karsintoihin. Leiriryhmästä Eva Nyström loukkaantui perjantain harjoituksissa ja jää sen myötä sivuun. Muut leirillä olleet, mutta lopullisesta joukkueesta sivuun jääneet pelaajat ovat varalla ja täydennystä karsintajoukkueeseen tehdään tarvittaessa ensisijaisesti heistä.

Oman mausteensa valmistautumiselle tuovat meneillään olevat syksyn ylioppilaskirjoitukset, joissa on maanantaina ohjelmassa kuuntelukokeet.

- Meiltä on moni kirjoittamassa ja menee maanantaina kuunteluun Forssan yhteislyseoon, jonka kanssa meillä on ollut vuosia erinomainen yhteistyö. Tämän takia maanantaina harjoittelemmekin vasta myöhemmin iltapäivällä, Miettinen valottaa.

U19-tyttöjen EM-karsinnoissa on mukana ennätykselliset 49 maata ja karsintajärjestelmää on hiukan muutettu aiemmasta. Ensi kesän lopputurnauksen emäntämaa Sveitsi pääsee automaattisesti mukaan suoraan lopputurnaukseen, mutta kaikki muut 48 maata aloittavat karsinnat aiemmasta poiketen jo ensimmäisestä vaiheesta nyt syksyllä.

Maat on jaettu 12 neljän maan lohkoon, joista jokaisesta kaksi parasta etenee ensi keväänä pelattavaan jatkokarsintaan, johon pääsee myös neljä parasta lohkokolmosta. Jatkokarsinnassa 28 maata jaetaan seitsemään lohkoon ja näistä voittajat pääsevät lopputurnaukseen.

Suomen ottelut EM-karsintaturnauksessa:
Ti 12.9. klo 17.00 Suomi – Israel Eerikkilä-Areena, Tammela