U19-tytöt valmiita EM-alkukarsintoihin kotiareenalla

• Maajoukkueet

U19-tytöt (2001) avaavat EM-alkukarsintaurakan keskiviikkona Liettuaa vastaan Vaasassa. Lohkon muut joukkueet ovat Färsaaret ja Tshekki.

Suomen joukkue kokoontui sunnuntaina Vaasaan ja valmistautuminen on sujunut suunnitellusti. Harjoitella ei voi määrättömästi, mutta laatua on haettu kenttätoiminnan lisäksi palaverihuoneista.

- Sunnuntai oli palauttava päivä ja kävimme läpi erikoistilanteita kävellen kentällä. Maanantaina ja tiistaina oli kunnon harjoitukset, eilen keskittyminen oli puolustuksessa ja tänään hyökkäyksessä, päävalmentaja Marianne Miettinen kertoi.

- Meillä on toimiva järjestelmä, jossa minä, Arttu Pitkäkangas (apuvalmentaja) ja Mauri Heinonen (videoanalyytikko) teemme asioita yhdessä. Haluamme osallistuttaa pelaajia niin paljon kuin mahdollista. Käymme tietysti asioita läpi videolta, mutta koko ajan niin, että aktivoimme pelaajia mukaan. Näin he voivat tuoda esille mielipiteitään ja saamme aikaan keskustelua.

Miettinen korostaa tälläkin kertaa jatkuvuuden merkitystä. Vuonna 2001 syntyneiden ikäluokka on toiminut laadukkaasti jo edellisen päävalmentajansa Marko Salorannan alaisuudessa, joten monet toimintatavat ovat jo tuttuja ja luonnollisia.

Suomi avaa urakan Liettuaa vastaan. Joukkueet kohtasivat edellisen kerran keväällä 2018 U17-ikäluokan EM-kisoissa, jotka Liettua järjesti. Suomi voitti taiston tuolloin 4-0 ja sijoittui koko turnauksessa lopulta kolmanneksi.

-A rttu ja Mauri ovat tehneet hyvää työtä vastustajan tarkkailussa ja olemme luoneet pelisuunnitelman. Meillä on muutama erilainen versio riippuen siitä miten he meitä vastaan puolustavat. Pelistä ei tule helppoa. Jatkokarsintoihin pääsee myös lohkokolmosia ja he taistelevat varmasti lähtökohtaisesti niistä paikoista. He tulevat tekemään meitä vastaan kaikkensa, etteivät päästä maaleja. Saamme tehdä täyden päivätyön, että saamme sen puolustuksen rikki.

- Liettualla on EM-kisoihin verrattuna uusi päävalmentaja ja heillä on muutama erittäin hyvä pelaaja, jotka pystyvät henkilökohtaisesti ratkomaan tilanteita. Heidät meidän on huomioitava tarkkaan. Kenttätasapainomme on oltava kunnossa, kun todennäköisesti hyökkäämme enemmän ja pidämme palloa. Haluamme puolustaa vastahyökkäykset nöyrästi ja hyvin. Erikoistilanteet ovat Liettuan toinen ase.

Miettisen alunperin julkaisemaan joukkueeseen on tullut kaksi muutosta. Alisa Hokkanen joutui jäämään sivuun jo aiemmin ja hänen tilalleen kutsuttiin Ria Karjalainen. Dana Leskinen kävi kuvauksissa tiistaiaamuna ja hänen tilalleen saatiin viime hetkillä VIFK:n Ida Antus

- Ida on ollut mukanamme Itävallassa, joten on joukkueelle tuttu. On ikävää Danalle, ettei hän voi pelata, mutta nyt meillä on sitten joukkueessa yksi pohjanmaalainen, mikä on tietysti hienoa.

Viikko on alkanut maajoukkueiden kannalta erinomaisesti, sillä Länsi-Suomessa omat EM-alkukarsintansa pelanneet U17-pojat voittivat lohkonsa.

- Joukkueessamme on erittäin hyvä fiilis ja olemme mielestämme valmiita. Poikienkin tulos oli aivan upea, Miettinen iloitsi.

Suomen joukkueen löydät täältä. Kaikki lohkot löydät UEFA:n sivuilta täältä.

Suomen ottelut, suorana myös Huu-tv:stä

Ke 2.10. klo 17.00 Suomi – Liettua Elisa Stadion, Vaasa