U19-tytöt Sveitsin kimppuun torstaina

• Maajoukkueet

U19-tyttöjen maajoukkue kohtaa Sveitsin kaksoismaaottelun ensimmäisessä osassa torstaina Collombey-Muraz’ssa.

Valmistautuminen torstain otteluun hienoissa puitteissa Genevenjärven rannalla on sujunut Suomelta hyvin, mutta pientä jobinpostiakin on tullut. Oona Siren on sairastumisen takia sivussa molemmista leirin otteluista, ensimmäisissä harjoituksissa nilkkansa vääntänyt Jenni Holappa on myös torstaina sivussa ja Jenni Kantanen on mukana hiukan toipilaana.

- Jenni Kantanen on ollut hiukan flunssassa, mutta hänen pitäisi olla kuitenkin vaihtopenkillä. Toivotaan että hän toipuu siitä ja samoin Jenni Holappa toiseen otteluun – nilkkavamman ei pitäisi olla paha, mutta tilannetta seurataan, päävalmentaja Marianne Miettinen kertoi ottelun aattona.

- Ikäviähän nämä tietysti ovat, mutta joka tapauksessa meillä oli tarkoitus kierrättää pelaajia ja antaa kaikille näytön paikkoja, joten eivät poissaolot sillä lailla sotke kokoonpanosuunnitelmia.

Sveitsi-ottelut toimivat Suomelle viimeisenä valmistautumisena EM-karsintaturnaukseen ja pääpaino on Miettisen mukaan nimenomaan turnaukseen valmistautumisessa, mutta toki vastustajaakin on käyty ennalta tarkkaan läpi.

- Heiltä ykköshyökkääjä nostettiin naisten maajoukkueen mukaan, joten hän on poissa, mutta Sveitsi on varmasti tasokas ja hyvä vastustaja meille. Sveitsi pyrkii pelaamaan ja pystyy myös taktisesti muuntautumaan etenkin puolustuspelissään. Me olemmekin varautuneet sekä korkeaan prässiin että matalammalla puolustavaan vastustajaan, Miettinen sanoo.

- Meillä on kuitenkin näissä peleissä koko ajan taustalla se, miten pystymme hyödyntämään tätä leiriä karsintoja ajatellen. Emme tähtää niinkään näihin otteluihin sinänsä, vaan nimenomaan karsintoihin.

Maisemat Sveitsissä ovat kuin postikortista ja puitteet muutenkin Miettisen mukaan ensiluokkaiset. Myös itse torstain ottelua ajatellen odotettavissa on hieno tapahtuma. Collombey-Muraz on pieni paikkakunta, mutta Miettinen uskoo nimenomaan tämän vaikuttavan positiivisesti.

- Stadion on pieni ja Sveitsin liitto on ihan tarkoituksella vienyt nämä ottelut pienelle paikkakunnalle. Paikallinen seura on todella ylpeä saadessaan pelit sinne ja sekä yleisöä että tunnelmaa pitäisi olla tiedossa.

Sveitsissäkin lämpöä on riittänyt aina hellelukemiin saakka, mutta Miettinen uskoo, että olosuhteet torstai-iltana ovat koko lailla ihanteelliset.

- Vähän painostavakin ilma on ollut ja päivällä on tosi lämmin. Ottelu on kuitenkin sen verran myöhään illalla, että tuskin liian lämmin on. Meininki on ollut hyvä ja odotamme torstain ottelua innolla.

Ottelu torstaina alkaa kello 19.30 (20.30 Suomen aikaa) ja sitä voi seurata suorana lähetyksenä Sveitsin liiton verkkosivujen kautta >>
Palloliitto ei vastaa lähetyksen teknisestä toteutuksesta tai sen näkymisestä Suomessa.

• T2001