U19-tytöt kärsi tappion Portugalille

• Maajoukkueet

U19-tytöt kärsivät 1-2 (0-0)-tappion Portugalille tuplamaaottelun toisessa osassa.

Sateisissa ja tuulisissa oloissa pelatun ottelun ensimmäinen jakso ei juuri maalipaikkoja tarjonnut. Suomen paras paikka oli Tuuli Enkkilällä, jonka hyvä vapaapotku aivan riman alle ei kuitenkaan tuottanut tulosta. Portugalin paikatkin jäivät vähiin ja tauolle mentiin maalittomissa lukemissa.

- Teimme liikaa helppoja virheitä - etenkin pelinrakentelussa ja murtautumisvaiheessa pallot vähän karkailivat. Kaikkiaan avausjakso oli kuitenkin hyvin tasainen, päävalmentaja Marianne Miettinen kuvaili.

Suomi haki tauolla vaihdoilla uusia jalkoja kentälle ja toki myös tasapuolista peluuttamista. 63. minuutilla Portugali pääsi kuitenkin johtoon, kun Telma Encarnacao karkasi alakerran kommunikaatiovirheestä, katkaisi syötön taaksepäin ja pääsi pistämään pallon verkkoon.

Kymmenen minuuttia myöhemmin Portugali tuplasi johtonsa. Daniela Santos pääsi kulmapotkun jälkitilanteesta laukomaan pallon ohi Anna Koivusen.

- Teimme 2-0-tilanteessa muutoksia ryhmitykseen. Otimme enemmän riskiä. Yksi leirin teemoista oli pelaaminen eri tilanteissa - ensimmäisessä ottelussa pääsimme puolustamaan johtoa ja nyt ajamaan takaa vastustajaa, joten jos positiivista hakee, niin se hyöty tästä ainakin oli.

Muutokset toivat myös tulosta, kun Suomi 84. minuutilla nosti kaikki pelaajat - myös maalivahti Koivusen - ylös kulmapotkuun. Enkkilä antoi kulman ja Oona Siren pääsi laukomaan kavennuksen. Vielä loppuminuuteilla Aino Vuorinen rakensi Ronja Isokäännälle kaksikin hyvää paikkaa, mutta tasoitus jäi tekemättä.

- Peli sinällään oli meillä aika lailla kontrollissa kokonaisuudessaan. Omassa pallollisessa pelaamisessa oli kuitenkin parannettavaa. Puskimme liikaa keskeltä, jossa Portugali oli tiiviinä vastassa, kun laidoilla olisi ollut tilaa, Miettinen arvioi.

Kaikkineen Portugalin leiri tarjosi kuitenkin toisen ottelun tappiosta huolimatta paljon positiivista ajatellen ennen kaikkea edessä olevaa EM-jatkokarsintaa.

- Kahta voittoa lähdimme hakemaan, mutta toisaalta pelaajillekin on hyvä nähdä, että kaikki ei aina mene niin sanotusti putkeen. Tiedämme kuitenkin mistä tietyt vaikeudet johtuvat ja kyse ei sinänsä ole isoista asioista. Ne pystytään korjaamaan ennen karsintoja; rakenteellisesti peli on hyvällä mallilla, Miettinen totesi.

- Takana on nyt kuitenkin todella tärkeät päivät joukkueen yhteen kasvamisen kannalta. Jokainen pelaaja pelasi vähintään yhden puoliajan ja saimme paljon informaatiota pelaajista. Hyvä kokonaisuus kaikkineen.

Portugali-Suomi 2-1 (0-0)

63’ 1-0 Telma Encarnacao