U19-tytöt jatkoivat EM-karsintaa vakuuttavalla voitolla Färsaarista

• Maajoukkueet

Suomen U19-tyttöjen maajoukkue jyrää Vaasassa pelattavassa EM-karsintaturnauksessa vakuuttavasti. Lauantaina kaatui Färsaaret maalein 11-0 (3-0).

Suomi otti keskiviikon Liettua-ottelun tapaan pelin hallinnan heti alussa itselleen. Mitään ilotulitusta ei kuitenkaan nähty, sillä Färsaaret puolusti tiiviisti, eikä Suomi saanut paikkoja ilmaiseksi.

Annika Huhta pääsi kuitenkin avaamaan Suomen maalitilin hiukan ennen vartin täyttymistä ja Vilma Koivisto tuplasi johdon viisi minuuttia myöhemmin. Suomi otti vankan otteen pelistä Huhdan toisen maalin myötä, mutta enempiä osumia ei ennen taukoa nähty.

- Kaikki kunnia Färsaarille, he puolustivat organisoidusti ja pystyivät aiheuttamaan meille vaikeuksia ensimmäisellä jaksolla, Suomen päävalmentaja Marianne Miettinen antoi kehuja vastustajalle.

Tauon jälkeen Suomi paineli omille teilleen. Ottelu ehti vanheta viitisen minuuttia, kun Jenni Kantanen iski numeroiksi 4-0 ja 15 minuuttia myöhemmin Elisa Stadionin tulostaululla komeilivat jo lukemat 9-0. Suomi teki tauolla kolme vaihtoa ja tuoreiden jalkojen myötä Färsaaret ei yksinkertaisesti pysynyt enää vauhdissa mukana.

- Löysimme sen myötä myös lääkkeet heidän matalan blokkinsa murtamiseen ja pelaajat pitivät loistavasti tason yllä koko 90-minuuttisen ajan. Saimme vaihdosta uusia laadukkaita pelaajia kentälle ja tällä oli myös jälleen iso merkitys, Miettinen sanoi.

- Todella ylpeä voi olla joukkueesta, meillä oli taas tänään myös monta maalintekijää.

Suomi haki hanakasti lisämaaleja loppuun saakka.

- Vähän säälikin hyvin taistellutta vastustajaa. Nämä karsinnat vain menevät niin, että jokaisella maalilla voi olla merkitystä jatkokarsinnan arvontakoriin - vaikka tuntuu vähän hölmöltäkin 11-0-tilanteessa vaatia pelaajilta lisää maaleja, niin tämä nyt vain on realiteetti.

Miettiselle meneillään oleva karsintaturnaus on viimeinen tapahtuma U19-tyttöjen päävalmentajana ennen kapulan siirtämistä Arttu Pitkäkankaalle.

- Artulla oli tänään jo iso rooli hyökkäyspelin organisoinnissa. Yhdessä [videoanalyytikko] Mauri Heinosen kanssa he olivat käyneet vastustajan pelaamisen todella tarkkaan läpi ja erittäin hyvin hyökkäyspeli myös toimi. Hyviin käsiin tämä joukkue jää, Miettinen hymyili.

Suomi on jo varmistanut jatkopaikan, mutta hakee karsintaturnauksen voittoa tiistain päätösottelussa Tshekkiä vastaan.

- Siitä tulee sitten ihan erilainen peli ja kiva niin. Arttu ja Mauri ovat analysoineet myös Tshekin todella tarkkaan jo ennen tätä turnausta, Miettinen kertoi.

- Nyt kuitenkin ensin vähän hengähdämme. Vähemmän pelanneet käyvät aamulla pallotreeneissä, mutta iltapäivä joukkueella on vapaa-aikaa sunnuntaina ja kokoonnumme vasta illalla purkamaan lauantain ottelun ja siirrämme katseet vähitellen tiistaita kohti-

Suomi - Färsaaret 11-0 (3-0)
14. 1-0 Annika Huhta
19. 2-0 Vilma Koivisto