U19-tytöt avasivat EM-jatkokarsinnat voitolla

• Maajoukkueet

U19-tytöt (2000) avasivat EM-jatkokarsinnat 1-0 (0-0)-voitolla Puolasta. Maalin viimeisteli Dana Leskinen Jenni Kantasen esityöstä.

Ottelun kuva oli  selvä melko varhaisesta vaiheesta. Puola puolusti tiivisti ja syvällä viiden linjalla ja panosti teräviin vastahyökkäyksiin ja erikoistilanteisiin. Suomi loi ensimmäisellä 45-minuuttisella muutamia vaarallisia paikkoja ja Joanna Tynnilä sai muun muassa pallon aina tolppaan asti. Ensimmäinen puoliaika oli kuitenkin maaliton.

- Meillä oli vielä Portugalissa (turnaukseen valmistava tuplamaaottelu maaliskuussa) ongelmia viiden linjan purkamisen kanssa, eikä se ollut missään nimessä helppoa tänäänkään. Mutta pelaajat osoittivat esimerkillistä kärsivällisyyttä, malttia ja uskoa siihen, että maali tulee, päävalmentaja Marianne Miettinen totesi.

Ottelun ratkaisu nähtiin 79. minuutilla. Oonas Siren syötti Jenni Kantasen vasemmalta läpi ja hän pelasi pallon maalille. Dana Leskinen käytännössä juoksi pelivälineen verkon perukoille. Sekä Kantanen että Leskinen tulivat peliin mukaan vaihdosta toisella puoliajalla.

- He tuovat yleensä aina vaihdosta sisään tullessaan peliin jotain lisää. Niin kävi tänäänkin, luotsi kehui.

Puola piti jännityksen ilmassa aivan loppuun saakka. Pallo kilahti vielä kertaalleen ylärimaan erikoistilanteesta, mutta Suomen maali pysyi koskemattomana. Kokonaisuudessaan ottelussa ei juhlittu maalipaikoilla.

- Koko porukallamme oli tänään vahva luotto siihen, että maali tulee vaikka minuutit alkoivat vähetä. Tiesimme, että olemme parempi joukkue, mutta penkillä sai jännittää tilanteenvaihtoja. Puola oli niissä todella vauhdikas ja vaarallinen.

Lohkon toisessa ottelussa Belgia voitti Sveitsin 2-0. Suomi kohtaa seuraavaksi Belgian lauantaina ja panoksena voi siis olla jopa lohkovoitto.

- Belgia on tietysti järjestävänä maana miettinyt ottelujen alkamisajat. Pelaamme lauantaina jo klo 13, eli meillä on huomattavasti vähemmän palautumisaikaa kuin heillä (Belgia pelasi keskiviikkona jo päivällä). Meidän pelaajamme ovat kuitenkin todella kokeneita hyvässä palautumisessa. Huippufysiomme Petri Siponen ja Sanna Pylkkänen tekevät lisäksi kaikkensa sen eteen, että palautuminen onnistuu. Se on tärkeää.

- Fiilis joukkueessa on törkeän hyvä, mutta samalla hyvin määrätietoinen. Olemme puhuneet kolmesta askeleesta ja ensimmäinen on nyt otettu, Miettinen päätti.

Suomi-Puola 1-0 (0-0)

79’ 1-0 Dana Leskinen