U19-pojat hienon haasteen edessä EM-karsinnoissa

• Maajoukkueet

U19-pojat (2000) avaavat EM-alkukarsinnat keskiviikkona Tallinnassa Tanskaa vastaan. Lohkon muut joukkueet ovat Italia ja Viro. Suomen ottelut näkyvät suorina VeikkausTV:ssä.

Suomen joukkue matkusti Viroon jo hyvissä ajoin, suurin osa ryhmästä sunnuntaina alkuillasta ja loput liigapelien jälkeen maanantaiaamuna. Alkuperäiseen joukkueeseen tehtiin kaksi muutosta, kun Kalle Katz ja Terry Ablade joutuivat jäämään sivuun loukkaantumisten vuoksi. Tilalle nousivat Roope Huhtala ja Jyri Kiuru.

- Valmistautuminen on mennyt hyvin, mielenkiinnolla odotamme Tanska-peliä. Olosuhteet ovat olleet hyvät ja ottelukenttä kunnossa, vastuuvalmentaja Kai Nyyssönen totesi.

Suomi kohtasi turnauksen kenraallissaan kuukausi sitten Kreikan tuplamaaottelussa ja esitykset olivat varsin lupauksia herättävät. Ensimmäinen osa päättyi 1-0-voittoon ja toinen maalittomaan tasapeliin.

- Ne ottelut antoivat joukkueelle paljon itseluottamusta. Nyt haluamme, että jokainen pelaaja pystyy pelaamaan omalla hyvällä tasollaan. Minulla on vahva usko joukkueemme tekemiseen.

- Tanska ja Italia ovat molemmat todella kovia joukkueita ja me menemme nyt ottelu kerrallaan, eli tällä hetkellä katseet ovat Tanskassa. Tanska on erittäin taitava joukkue ja he ovat rohkeita pallon kanssa. He uskaltavat avata alhaalta, eivätkä halua luopua pallosta helposti. Ensimmäisen linjan ohitettuaan pallo saattaa taas lähteä hyvinkin nopeasti.

Suomi pelasi siis Kreikkaa vastaan 180 minuuttia päästämättä maaliakaan. Nyyssönen korostaa silti, että myös puolustuspelaamiseen jäi parannettavaa.

- Huomenna näemme toimiiko meidän keinot heidän hyökkäyksen estämiseksi. Samalla oma pelimme on tärkeää. Meidän pitää olla riittävän rohkeita pallon kanssa oikeissa hetkissä. Varsinkin tilanteenvaihdot puolustamisesta hyökkäämiseen ovat avainasemassa. Meidän pitää olla niissä vielä laadukkaampia kuin Kreikkaa vastaan.

Suomifutiksessa on meneillään hieno syksy. U17-tyttöjen MM-kisoihin valmistautuva joukkue muun muassa voitti kestomenestyjä Saksan ja U17-pojat voittivat neljän maan turnauksen Latviassa. Viimeisimpänä alle 19-vuotiaat tytöt voittivat tiistaina EM-alkukarsintalohkonsa ja selviytyivät jatkokarsintojen ykkösarvontakoriin.

- Se oli aivan loistavaa. Moni maajoukkueemme on nyt tehnyt hyvää tulosta. Toivottavasti hyvä pöhinä jatkuu ja mekin pystymme onnistumaan.

- Suuri tavoiteemme on mennä jatkoon, jonne pääsevät vain lohkojen kaksi parasta. Tämä tarkoittaa, että meidän on saatava pisteitä Tanskalta tai Italialta. Minitavoite on, että meillä on vielä pelattavaa viimeisessä Viro-ottelussa. Lisäksi keräämme aina pisteitä tuleville ikäryhmille. Se auttaa meitä nostamaan UEFA-rankingia, B-korista mahdollisuudet jatkoonpääsyyn ovat aina suuremmat, luotsi korosti.

Suomen joukkueen löydät täältä.

Ke 10.10. klo 15.00 Suomi – Tanska Kadrioru Staadion, Tallinna
La 13.10. klo 15.00 Italia – Suomi Kadrioru Staadion, Tallinna