U19 EM-kisojen ympäristöohjelman valmistelu täydessä vauhdissa

• Maajoukkueet

U19-poikien Seinäjoella ja Vaasassa pelattavan EM-lopputurnauksen ympäristöohjelman valmistelu etenee kovaa vauhtia kohti maalia.

EM-kisojen tärkein asia on tietysti jalkapallo, mutta paljon tapahtuu myös pelikenttien ulkopuolella. Suomen turnauksen yhdeksi pääteemaksi on valittu ympäristöohjelman toteuttaminen.

Tähän mennessä turnauksen järjestelytoimikuntaa on koulutettu ympäristöasioihin ja myöhemmin kesällä vastaavaa oppia tulevat saamaan vapaaehtoiset. Myös turnauksen yhteistyökumppanit ja Suomen ohella osallistuvat seitsemän maata tulevat saamaan tietoa ympäristön huomioimisen tärkeydestä.

Ekotyötä on tehty myös UEFA:n suuntaan,  jossa vastaanotto onkin ollut ilahduttavan myönteistä. Suomen turnaus on ensimmäinen, jossa ympäristöasiat otetaan kunnianhimoisesti ja systemaattisesti huomioon. Järjestäjäkaupungit Vaasa ja Seinäjoki ovat niin ikään ottaneet teeman vastaan hyvin positiivisesti. Työ etenee lisäksi kahdella kisastadionilla, vaikka hienosäätöä tehdäänkin viime metreille asti.

Ohjelman päätavoite ennen turnausta on, että ympäristöasiat huomioidaan kaikessa mahdollisessa, kuten materiaaleissa ja hankinnoissa, liikkumisissa, ruokailuissa ja jätehuollossa. Näissä onkin onnistuttu varsin hyvin.

- Turhia materiaaleja ja hankintoja ei ole tehty – esimerkiksi käytössä olleista somisteista tehdään jo parhaillaan fanituotteita. Kiinnitämme siis huomiota myös uusiokäyttöön ja kierrätettävyyteen. Käsiohjelmat tulevat jakoon pääasiassa digitaalisessa muodossa, painatamme vain pienen määrän paperisia käsiohjelmia, turnauksen ympäristöohjelmasta vastaava Miira Kuvaja kertoo.

Turnauksen käyttöön tulee myös käteviä Onni-polkupyöriä, joilla esimerkiksi joukkueet voivat liikkua vapaahetkinään. Liikkumisissa suositaan turnauksen aikana kimppakyytejä, ja katsojille tulee molemmille stadioneille vartioidut pyöräparkit.

Myös ruokailuissa, niin joukkueiden kuin katsojienkin, otetaan ympäristö huomioon – kaikissa tilanteissa on tarjolla kasvisruokaa perinteisten vaihtoehtojen rinnalla. Pulloveden käyttö on Suomessa turhaa, joten sitä on tarjolla vain poikkeustapauksissa, esimerkiksi pelaajille pukukopeissa.

- Turnauksen aikana meidät auditoi ulkopuolinen Ekokompassi-asiantuntija. Jos ja kun suoriudumme asettamistamme tavoitteista kunnialla ja Ekokompassin vaatimusten mukaan, saamme oikeuden käyttää Ekokompassi tapahtuma -titteliä. Ota fillari alle ja tule sinäkin matseihin katsomaan, miten lopulta onnistumme! Kuvaja haastaa.

Lue lisää Ekokompassista täältä.

• P1999