U18-tytöt avasivat UEFA Development -turnauksen voitolla

• Maajoukkueet

U18-tytöt kaatoivat Viron Tallinnassa UEFA Development -turnauksen avausottelussaan peräti 6-0 (3-0)-lukemin.

Suomi aloitti maalitehtailun jo puolen minuutin pelin jälkeen ensimmäisestä hyökkäyksestään. Osuman viimeisteli Ruusa Portaankorva. 14. minuutilla nähtiin tyylikäs hyökkäys. Ronja Isokääntä pelasi keskikentän keskeltä oikeaan laitaan Tuuli Siposelle, joka jatkoi etenemistään. Takaviistosta löytyi Monica Hagström, joka viimeisteli noin seitsemästä metristä.

Seuraavaa osumaa jouduttiin odottamaan vain seitsemän minuuttia. Roosa Tuominen prässäsi pallon vastustajan maalivahdilta. Virolainen torjui ensimmäisen yrityksen, mutta Tuominen pelasi tilanteen loppuun ja iski jatkopallosta 3-0-taukojohdon.

Neljäs osuma syntyi heti tauon jälkeen. Portaankorva syötti Siiri Koivulan läpi ja vaihdosta sisään tullut pelaaja viimeisteli ensimmäisellä kosketuksellaan. Portaankorva laukoi seuraavaksi. Jatkopallon maalivahdin torjunnan jälkeen toimitti tällä kertaa verkon perukoille Saana Hartikainen. Loppulukemat sinetöi Portaankorva tyylikkäällä laukauksella noin 20 metristä.

Viro sai ottelussa yhden laukauksen Suomen maalia kohden vastahyökkäyksestä. Pallo oli mennä Kiira Kaivolan selän taakse 71. minuutilla, mutta puolustus putsasi tilanteen maaliviivalta.

- Numerot olisivat voineet olla vieläkin suuremmat, hukkasimme aika paljon maalipaikkoja. Tämä ikäluokka on voittanut viimeksi noin vuosi sitten, joten tärkeä tavoitteemme oli saada hyvä tuos ja sitä kautta hyvä fiilis pelaajille. Halusimme onnistumisen tunteita ja siinä onnistuimme, päävalmentaja Marianne Miettinen totesi.

Miettinen oli valmennusjohtonsa kanssa nimennyt pelin teemoiksi muun muassa riistot kentän yläalueella ja negatiiviset tilanteenvaihdot.

- Olimme niissä tänään todella hyviä. Pelaajamme pystyivät myös pitämään pelin tempon ja tason korkealla läpi ottelun, vaikka johdimme jo tauolla 3-0.

- Hyökkäyksessä halusimme luoda ylivoimia taskuihin ja pääsimmekin niihin tiloihin. Viimeisissä syötöissä ja ratkaisuissa oli hieman kiire, niissä voimme olla huolellisempia.

Suomi kohtaa seuraavaksi huomenna keskiviikkona Maltan, joka voitti tänään Azerbaidzanin 2-1.

- Kaikki, jotka eivät aloittaneet peliä tänään, ovat huomenna avauksessa, Miettinen lisäsi.

Viro-Suomi 0-6 (0-3)
    1’ 0-1 Ruusa Portaankorva