U17-tyttöjen valmistautuminen EM-kisoihin ei jätä sattumalle sijaa

• Maajoukkueet

U17-tyttöjen maajoukkue valmistautuu parhaillaan Eerikkilässä 9.-21. huhtikuuta Liettuassa pelattavaan ikäluokan EM-lopputurnaukseen.

Suomen joukkue leireilee vapun yli Eerikkilässä 25 pelaajan voimin. EM-kisoihin lähtevä joukkue julkistetaan leirin päätöspäivänä 3. toukokuuta ja kisapaikalle Liettuaan Suomi matkaa 6. toukokuuta.

- Saamme leirillä viiden päivän intensiivisen yhteisen tapahtuman joukkueelle ja hyvän käsityksen pelaajien vireystasosta. Kun mukana on lopullista joukkuetta isompi määrä pelaajia, se tuo leirille kovan kilpailutilanteen. Lopullisen joukkueen koko on 18 kenttäpelaajaa ja kaksi maalivahtia, Suomen toinen valmentaja Jonne Kunnas kertoo.

Leirin avauspäivänä Suomi keskittyi erikoistilannepelaamiseen.

- Olemme käyneet tarkasti läpi omat erikoistilanteemme. Lisäksi perehdyimme siihen, miten avausvastustajamme Saksa on aiemmissa otteluissaan erikoistilanteensa pelannut.

Kunnaksen mukaan leirin iso teema on juuri Suomen avausvastustajan peliin perehtyminen ja keinojen löytäminen jalkapallon mahtimaan pysäyttämiseksi.

- Käymme huolellisesti läpi Saksan pelin eri vaiheet hyökkäämisestä puolustamiseen. Kaikki pelaajat ovat selvillä tehtävistään ja mitä meidän onnistuminen heidän oletettua pelaamistaan vastaan edellyttää.

- Alkulohkossa kohtaamme lisäksi Liettuan ja Hollannin, mutta niiden pelaamista näemme tarkemmin itse turnauksessa ja ehdimme käydä läpi välipäivinä, Kunnas kertoo.

Pelaajien fyysisen rasituksen säätely on valmistautumisleirillä keskeisessä osassa ja edellyttää myös joukkueen taustaryhmältä saumatonta yhteispeliä.

- Joukkueen fysioterapeutit Sannakaisa Vastamäki ja Petri Siponen tekevät äärimmäisen tärkeää työtä pelaajien kokonaiskuorman tarkkailussa ja virittävät pelaajien fyysistä valmiustasoa turnaukseen, Kunnas kertoo ja jatkaa.

- Pelaajilla on sarjat käynnissä ja se tulee huomioida kokonaisrasituksessa täällä leirilläkin koko ajan. Tästä kun torstaina lähdemme kotiin, useimmat pelaajat pelaavat vielä seurajoukkueissaan lauantaina.

Vappupäivänä Suomi pelaa Eerikkilässä valmistavan ottelun Lännen 2002-syntyneiden aluejoukkuetta vastaan.

- Heidän valmentajansa kanssa on sovittu, että Länsi tulee pelaamaan Saksan tapaan, joten saamme arvokkaan mahdollisuuden valmistautua avausotteluun ja koetella kykyjämme, Kunnas arvioi.

Suomi kohtaa EM-kisojen alkulohkovaiheessa Saksan, Liettuan ja Hollannin. Tämä on myös lohkovaiheen otteluiden järjestys ja pelipäivät ovat 9., 12. ja 15. toukokuuta. Toisessa lohkossa kilpailevat Espanja, Puola, Italia ja Englanti.

• T2001