U17-tytöt viimeistelemään kohti MM-lopputurnausta

• Maajoukkueet

U17-tyttöjen (2001) maajoukkue kokoontuu lokakuun alussa leirille ennen marraskuussa edessä olevaa ikäluokan MM-lopputurnausta Uruguayssa.

Leiri jakaantuu tavallaan kahteen osaan, joista ensimmäinen pidetään Eerikkilässä ja jälkimmäinen Saksassa. Suomi kohtaa Eerikkilässä HJK:n Naisten Liigan joukkueen ja Saksassa emäntämaan maajoukkueen.

- Viimeksi leirillä saimme todella hyvän vastuksen ja HJK tarjoaa varmasti sellaisen nytkin. 5. lokakuuta suuntaamme sitten Saksaan. Kun Eerikkilään lähtee kolme maalivahtia ja 21 kenttäpelaajaa, niin Saksaan voimme ottaa mukaan vain kaksi maalivahtia ja 18 kenttäpelaajaa, joten ryhmä supistuu matkan varrella, päävalmentaja Marko Saloranta kertoo.

Samaan ajankohtaan osuva U19-tyttöjen EM-karsintaturnaus asetti pientä rajoitusta pelaajavalinnoille ja lisäksi on muutamia poissaoloja loukkaantumisten takia.

- Sen päälle vahva toppari Kaisa Juvonen, joka oli edelliseltä leiriltä poissa, tekee vasta paluuta. Hän on nyt mukana, mutta ei vielä täydessä iskussa, Saloranta valottaa.

Jo ennen leirin alkua Suomi ilmoittaa MM-lopputurnaukseen 35 pelaajan alustavan listan. Saloranta painottaa että listalta kaikilla on mahdollisuus raivata vielä tiensä Uruguayn koneeseen.

- Meillä on kaikkineen ihan kohtuullinen terveystilanne ja toivottavasti se myös pysyy sellaisena. Kilpailu pelipaikoista on toki vielä auki, meillä on tasainen materiaali ja mietimme vielä vähän roolituksia, mutta ilman muuta avoimena ollaan vielä kisajoukkueen suhteen.

Pelaajavalintoihin vaikuttavat viime kädessä myös vastustajat.

- Olemme lopputurnauksen avausvastustajata Uudesta-Seelannista saaneet nauhalla kaikki heidän kotipelinsä ja tämä leiri on paljolti valmistautumista juuri siihen avausotteluun. Toisesta vastustajasta Ghanasta meillä ei oikein materiaalia vielä ole, alkulohkon päätösvastustaja Uruguaysta sitten puolestaan sitä on oikein hyvin, valottaa Saloranta.

Tähtäin on tiukasti MM-mittelöissä ja Salorannan mukaan painotus leirillä sen mukainen, vaikka välttämättä lopullinen kisaryhmä ei nyt mukana olekaan.

- Sinne marraskuulle tässä nyt katsotaan. Jatkamme myös henkisen valmennuksen prosesseja – Tatja Holm on nyt leirin avauspäivän mukana ja hän tulee ensimmäisiin peleihin myös Uruguayhin.

Erilainen ajankohta

Lokakuun alku merkitsee yleensä maajoukkueille joko EM-karsintaa tai syksyn viimeisiä maaotteluita. U17-tytöt kuitenkin vasta leireilevät ja päätavoite siintää vasta reilun kuukauden päässä.

- On totta että ajankohta on vähän erilainen. Positiivista on se, että kukaan ei ainakaan lähde kisoihin alla mikään otteluruuhka. Saksassa pelaava Dana Leskinen on ainoa, jolla sarja on käynnissä marraskuussa, Saloranta miettii.

- Haastetta tuo sitten se, että monilla pelaajilla on alla todella pitkä kausi. B-tyttöjen kilpailukausi alkoi Suomessa esimerkiksi jo tammikuussa. Tämä ei koske nyt vain MM-lopputurnausta, vaan pelaajia kokonaisvaltaisemmin. Täytyy miettiä henkistä puolta ja sitä koska pelaajat lepäävät. Se on tärkeää myös seurajoukkueitten kannalta ja viimeistään kisojen jälkeen on varmaan tätä syytä miettiä tarkemminkin.

Yksi haaste on myös koulunkäynti, mutta siltä osin Salorannan mukaan asiat ovat suorastaan erinomaisessa kunnossa – kiitos niin pelaajien kuin koulujenkin.

- Pelaajat ovat fiksusti ryhmittäneet kouluaan ja ottaneet vähän kevyempää jaksoa kisojen ajaksi. Toki nytkin leirin aikana osalla oppilaista on kokeita ja he tekevät ne leirillä. Tässä meillä on kouluilta täysi luottamus ja sen haluamme ehdottomasti myös säilyttää.

- Koulujen kanssa yhteistyö on ollut todella hyvää ja täytyy nostaa hattua siihen suuntaan.

Ottelut leirillä:
Ke 3.10. klo 18:00 Suomi – HJK Naiset Eerikkilän Urheiluopisto