U17-tytöt valmistautuvat EM-lopputurnaukseen

• Maajoukkueet

U17-tytöt selvittivät maaliskuun lopulla tiensä ikäluokan EM-lopputurnaukseen Liettuaan. Kisat alkavat 9. toukokuuta, joten Marko Salorannan joukkojen valmistautuminen tapahtumaan on täydessä vauhdissa.

U17-ikäluokan EM-lopputurnaukseen selviää seitsemän lohkon parhaat ja emäntämaa, eli tässä tapauksessa Liettua. Suomi voitti lohkon, jossa paikasta kilpailivat Ranska, Ruotsi ja Skotlanti. Suomi voitti Ruotsin ja Skotlannin ja pelasi Ranskan kanssa tasapelin. Kisalippu irtosi lopulta maalieron turvin ennen Ranskaa.

Aikaa jatkokarsinnan ja lopputurnauksen välillä ei ole kuin viitisen viikkoa, joten työt kohti hyvän valmistautumisen takaamista aloitettiin heti Suomeen saapumisen jälkeen. Marko Saloranta on nyt valinnut joukkueen, joka leireilee vapun yli Eerikkilässä. Lopulliseen EM-kisajoukkueeseen voi valita 18 kenttäpelaajaa ja kaksi maalivahtia.

- Leiri alkaa palauttavalla harjoituksella, johon yhdistetään erikoistilanteiden läpikäynti, sillä käytännössä kaikilla on sarjapeli edellisenä päivänä, Saloranta kertoo.

- Vapunaattona harjoittelemme kahdesti ja vapunpäivänä pelaamme vuonna 2002 syntyneiden poikien Lännen aluejoukkuetta vastaan. Tulemme saamaan siitä todella kovan ottelun. Mietimme muitakin vaihtoehtoja, mutta tämä tuntui ehdottomasti parhaalta. 3.5. pelaajat lähtevät muutamaksi päiväksi kotiin ja lento Liettuaan on 6.5.

- Lähetimme ensimmäisen ”ison kutsun”, eli 33 pelaajaa, seuroille jo heti jatkokarsinnan jälkeen. Seurat ovat suhtautuneet tähän todella hyvin ja saimme muun muassa nopealla aikataululla viikonloppuna BSM-otteluiden nauhoja. Ilmapiiri ja yhteistyö seurojen kanssa on ollut kaikin puolin hienoa, iso kiitos siitä.

Liettuan kisojen lohkoarvonnat suoritettiin Kaunasissa perjantaina 6. huhtikuuta. Suomi sai lohkoonsa Saksan, Liettuan ja Hollannin. Tämä on myös lohkovaiheen otteluiden järjestys ja pelipäivät ovat 9., 12. ja 15. toukokuuta. Toisessa lohkossa kilpailevat Espanja, Puola, Italia ja Englanti.

- Saamme heti alkuun kunnon mittarin. U17-tyttöjen EM-kisat on pelattu kymmenen kertaa ja Saksa on voittanut niistä kuusi ja ollut kolmesti hopealla. Kohtasimme heidät marraskuussa Eerikkilässä ja peli oli suht tasainen, vaikka hävisimme 1-4. Hollantia vastaan pelasimme viime vuonna 0-0-tasapelin. Liettua on näistä etukäteen arvioituna kokemattomin.

- Toinen lohko on hieman tasaisempi, mutta en usko, että meidänkään lohkossa kukaan ottaa kolmea voittoa. Saksan, Hollannin ja meidän kesken pisteet voivat mennä ristiin. Menestyminen näissä ottelussa on joukkueellemme täysin realismia. Emme tarvitse siihen lottovoittoa tai Gijonin ihmettä, se on hyvä lähtökohta.

Maajoukkueleirille Eerikkilään 29.4.-3.5. mukaan valitut pelaajat:

Emma Immonen PK-35 Vantaa

Anna Koivunen TPS

Hanna Sherazer Ilves

Joanna Tynnilä TiPS

Kaisa Juvonen Ilves

Outi Salmijärvi JyPK

Ella Pesonen HJK

Nana Yang FC Honka

Alisa Hokkanen PK-35

Emmi Siren TiPS

Eerika Appelqvist FC Honka

Heta Olmala ONS

Katariina Kosola HJS

Oona Siren TiPS

Tuuli Enkkilä Ilves

Vilma Koivisto RoPS

Emma Varmanen HJK

Alma Forstén JyPK

Annika Huhta HJK

Julia Sainio TPS (nimetty pelaajan Heini Laaksonen, JyPK tilalle 29.4.)

Jenna Topra TiPS

Dana Leskinen TSG 1899 Hoffenheim