U17-tytöt pistejakoon EM-jatkokarsinnan avauksessa

• Maajoukkueet

U17-tyttöjen maajoukkue aloitti Itävallassa pelattavan EM-jatkokarsintaturnauksen pelaamalla sunnuntaina emäntämaan kanssa tasapelin maalein 1-1 (1-1).

Suomi pääsi ottelussa johtoon nopeasti, kun Itävallan puolustus kaatoi kymmenen peliminuutin jälkeen rangaistusalueella Niia Salmisen. Kapteeni Vilma Koivisto viimeisteli rangaistuspilkulta varmasti alanurkkaan.

Vajaa kymmenen minuuttia edellisestä pallo oli jälleen Itävallan maalissa. Koivisto laukoi ensin tolppaan ja Elina Mankki oli ensimmäisenä irtopallossa siirtäen sen helposti verkkoon. Avustavan erotuomarin lippu oli kuitenkin pystyssä paitsion merkiksi.

- Startti oli meiltä tosi hyvä. Saimme painetta Itävallan päätyyn ja toki myös maalin. Sen jälkeen Itävalta nosti prässiä ja me jäimme vähän jumiin sen kanssa. Avausjakson lopussa paine olikin sitten enemmän meidän päädyssämme, päävalmentaja Marko Saloranta arvioi.

Avausjakso oli kokonaisuutena varsin tasainen ja myös numerollisesti tilanne tasoittui viisi minuuttia ennen taukoa. Itävallan Annabel Schasching pelasi oikealta laidalta hyvän pallon Suomen rangaistusalueelle, jossa Lilli Purtscheller pääsi jatkamaan pilkun kohdalta pallon ohi Ella Kelloniemen ja taukonumeroiksi 1-1.

Toisella jaksolla Itävalta oli hienokseltaan hallitsevampi osapuoli, mutta paikkansa maalintekoon oli molemmilla joukkueilla. Enempiä osumia ei kuitenkaan nähty ja näin Suomi nappasi pisteen turnauksen avausottelustaan.

- Toinen jakso oli aika pitkälle samaa kuin ensimmäinen. Molemmat halusivat voittaa, mutta tiesivät toisaalta, että tasapelikään ei ole katastrofi, joten ihan hirveällä riskillä siinä ei lopulta voitomaalia haettu. Varmaan tasapeli oli myös aika oikeudenmukainen tulos, vaikka tämä olisi voinut kääntyä kumpaan suuntaan vain yhtä hyvin.

Salorannan mukaan Suomelle jäi parantamisen varaa, mutta paljon hyvääkin ottelussa oli.

- Pelillisesti jäi hiukan piippuun vielä, mutta joukkue osoitti hienoa luonnetta. Vaikeina hetkinä raavimme itsemme väkisin takaisin peliin ja joka pelaaja todella antoi kaikkensa, Saloranta kiitteli.

- Ihan sitä tämä ei ollut mitä halusimme, mutta toki myös vastustaja oli hyvä.

Oman kiitoksensa Salorannalta sai Suomen pieni, mutta äänekäs faniryhmä.

- Siellä määrä korvattiin laadulla ja oli tosi hieno kuulla kannustusta lehtereiltä, se on aina iso asia koko joukkueelle.

Tasatulos jätti kaiken vielä avoimeksi turnausvoittoa ja EM-lopputurnauspaikkaa ajatellen.

- Tällä tuloksella ollaan hengissä, kuten on Itävaltakin, mutta ihan pelkästään omissa käsissä tämä ei ole. Toisaalta en uskonut ennakkoonkaan, että tässä ryhmässä kukaan ottaisi täyttä yhdeksää pistettä. Kaikki on kuitenkin edelleen auki, toivotaan vain sitä, että paras maa menee lopputurnaukseen mieluummin piste-erolla kuin että tarvitsee alkaa vertailla maalieroja saati varoitusten määrää.

Turnauksen toisessa ottelussaan Suomi kohtaa keskiviikkona Belgian.

Itävallan jalkapalloliiton kooste ottelun parhaista paloista artikkelikuvaa klikkaamalla.

Suomi – Itävalta 1-1 (1-1)
11. 1-0 Vilma Koivisto rp.
41. 1-1 Lilli Purtscheller

Suomen kokoonpano:
1 Ella Kelloniemi
2 Daniela Sandås
4 Suvihelmi Oksanen
5 Ella Burton >> 46. 8 Selma Viktorsson
6 Vilma Koivisto
7 Niia Salminen >> 76. 19 Anna-Stina Simonen (var.)
9 Ria Karjalainen
11 Elina Mankki