U17-tytöt nimetty Tanska-otteluihin

• Maajoukkueet

U17-tyttöjen maajoukkue kohtaa kaksoismaaottelussa Tanskan 30. elokuuta ja 2. syyskuuta.

Tanska-ottelut ovat maajoukkueen viimeinen tapahtuma ennen syksyn EM-karsintojen alkua.

- Meillä on hyvä kilpailutilanne joukkueessa. Tämä ryhmä ei ole vielä lopullinen joukkue syksyn karsintoihin, ja tämä on mahdollisuus antaa vielä näyttöjä, kertoo päävalmentaja Marko Saloranta.

- Joukkueessa on mukana neljä ensikertalaista. Joukkueena menestymisen kannalta olisi aina hyvä, että joukkue pysyisi kiinteänä, mutta pelaajat kehittyvät eri tahtiin. Pyrimme aina ottamaan sen hetken parhaat pelaajat mukaan.

Tanska-otteluiden tavoitteena on saada joukkue toimimaan yhdessä. Viime peleistä PM-turnauksessa kehityskohteeksi jäi hyökkäyspelaaminen etenkin hitaissa hyökkäyksissä.

- Tulemme kiinnittämään huomiota viimeisen kolmanneksen ratkaisuihin, miten murtaudumme ja olemme tehokkaampia maalipaikoissa. Kun pelasimme huippujoukkueita vastaan PM-turnauksessa, emme pystyneet hallitsemaan riittävästi palloa hitaissa hyökkäyksissä. Sitä pitää pystyä viemään eteenpäin, Saloranta kertoo.

Myös rangaistusalueen ja sen läheisyyden puolustaminen on valmennuksen painopisteenä. Suomi kohtasi Tanskan viimeksi heinäkuun PM-turnauksessa. Tuolloin tanskalaiset veivät voiton 4-0 lukemin.

- Jäimme ensimmäisellä jaksolla Tanskan jalkoihin. He hyökkäsivät monipuolisesti ja saivat prässillään sekoitettua avaamispelaamistamme. Viimeisten 30 metrin puolustaminen oli meiltä heikkoa ensimmäisellä puoliajalla.

- Emme lähde nöyristelemään. Jos haluaa menestyä, tiukkoja pelejä täytyy oppia kääntämään ja voittamaan. Vaikka viimeksi tuli rumat lukemat, meillä on realistiset mahdollisuudet voittaa. Ero ei ole niin suuri, vaikka Tanskalla on hyvä joukkue, Saloranta sanoo

Ottelut

30.08. 17.30 Suomi – Tanska Klaukkalan urheilualue
02.09. 11.00 Suomi – Tanska Eerikkilä Areena

Suomen joukkue Tanska-otteluihin:

Maalivahdit:
Llilja Niiranen ONS (nimetty pelaajan Nanna Leivonen JyPK tilalle 23.8.)
Sonja Ferm PK-35

Kenttäpelaajat: