U17-tytöt kärsivät niukan tappion Tshekille

• Maajoukkueet

Alle 17-vuotiaiden (1.1.2000) tyttöjen maajoukkue kärsi kaksoismaaottelun toisessa osassa 0-1-tappion Tshekille.

Suomi hävisi ensimmäisen kohtaamisen torstaina peräti 0-5-lukemin. Lauantaina peli oli monta pykälää tasaisempi. Suomen valmennusjohto oli asettanut tavoitteeksi erityisesti puolustuksen toimivuuden. Pelaajien etäisyydet eivät olleet kunnossa torstaina, mutta tänään jo paremmassa.

Kotijoukkue tuli otteluun vahvasti ja Suomi joutui puolustamaan syvältä. Roosa Tuominen haastoi laidalta Suomen ensimmäisessä hyökkäyksessä ja sen jälkeen peli tasoittui. Paras paikka luotiin 18. minuutilla. Pallo pelattiin pidemmän hyökkäyksen kautta Filippa Kilposelle laitaan, joka keskitti matalana. Tshekki kuitenkin purki tilanteen.

Ottelun ainokainen syntyi 22. minuutilla kulmapotkusta. Suomelle sattui kommunikaatiovirhe maalin edessä ja pallo painui verkkoon maalivahdin käsien kautta.

- Torstaina vastustaja teki yhdeksässä minuutissa neljä maalia. Nyt saimme oman pelin kuntoon nopeasti. Olen tyytyväinen kompaktiin puolustusesitykseemme, päävalmentaja Pekko Söderström kommentoi.

- Tshekkien laitapelaaminen oli meille torstaina suuri ongelma, mutta tänään onnistuimme tukkimaan sen hyvin.

Tshekki oli lisätä johtoon heti toisen puoliajan alussa. Oikea laitapelaaja onnistui pujottelemaan läpi suomalaispelaajista ja laukoi pallon ylärimaan noin 18 metristä. Suomen paras paikka nähtiin 64. minuutilla. Monica Hagström laukoi, mutta hieman yli.

Tshekki emännöi kesällä ikäluokan EM-lopputurnausta ja joukkueeseen panostetaan vahvasti. Ryhmä on koolla joka kuukausi.

- Tavoitteemme oli saada ehjä 80-minuuttinen ja sen saimme. Olimme paljon jämäkämpiä yksi vastaan yksi -tilanteissa ja pelasimme tilanteet kunnolla loppuun saakka. Se oli haasteemme torstaina.

- Pelien tempo oli kova. Pystyimme parantamaan pallonhallintaamme pelin edetessä, joka on tietysti hyvä asia. Nämä ottelut antavat pelaajille hyvää tietoa siitä, missä kansainvälinen taso menee. Tietysti erityisen tärkeää on, että pystyimme parantamaan tasoamme niin paljon ensimmäisestä ottelusta.

Tshekki-Suomi 1-0 (1-0)
    22’ 1-0