U17-tytöt avasivat EM-karsintaturnauksen tasapelillä

• Maajoukkueet

Alle 17-vuotiaiden (2001) tyttöjen maajoukkue avasi Sloveniassa pelattavan EM-karsintaturnauksen maalittomalla tasapelillä emäntämaata vastaan.

Suomi aloitti ottelun hyvin ottamalla pallonhallinnan, mutta hiljalleen ote kääntyi Slovenialle. Kotijoukkue pääsikin muutamaan otteeseen uhittelemaan Emma Immosen maalia, mutta Immonen selvitti tilanteet mallikkaasti. Myös Slovenian vaaralliset kulmat aiheuttivat päänvaivaa Suomelle, mutta tilanteet saatiin kuitenkin selvitettyä. Puoliajan loppua kohden Suomi pääsi muutamaan kertaan laukomaan kohti Slovenian maalia, mutta laukaukset eivät juuri työllistäneet maalivahti Zala Mersnikiä.

Toisella puoliajalla Suomi sai myötätuulen selkänsä taakse ja otti pelistä entistä selvemmän hallinnan. Jenni Kantanen oli ensimmäisen puoliajan alussa pariinkin otteeseen lähellä tehdä maali. Ensimmäisellä kerralla Mersnik venyi erinomaiseen jalkatorjuntaan ja pari minuuttia myöhemmin Kantasen yritys meni takatolppaa nuolen ohi maalin. Toisessa päässä Immonen venyi Vita Zolekin puskun yläkulmasta 58. minuutilla.

Molemmat joukkueet hakivat aktiivisesti maalia ottelun lopussa ja paras tilanne tuli Katariina Kosolalle, mutta Mersnik torjui hänen laukauksensa.  Kuparinen jäi rikkomatta molemmilta joukkueilta ja näin Suomi avasi EM-karsintaturnauksen maalittomalla tasapelillä.

Suomen päävalmentaja Marko Saloranta oli joukkueen esitykseen pettynyt.

- Ensimmäisen puoliajan jälkeen pitää olla tyytyväinen, mutta kyllä me todella pettyneitä olemme suoritukseen. Nämä ovat sellaisia matseja, jotka meidän pitäisi pystyä voittamaan. Ensimmäisellä jaksolla ensimmäiset 7-8 minuuttia olimme ihan OK, mutta sen jälkeen suorituksemme oli ihan katastrofaalinen. Toisella puoliajalla paransimme, mutta kokonaisuudessaan suoritus oli pettymys. Ensimmäisen puoliajan viimeisen puolituntisen huomioonottaen meidän pitää varmaan olla ihan tyytyväisiä tulokseen. Jatkopaikkaa silmällä pitäen ihan OK tulos, mutta se ei tyydytä missään nimessä. Paljon pitää pystyä parantamaan, Saloranta manasi.

- Emme malttaneet pallollisessa pelissä käyttää niitä tiloja mistä olimme puhuneet. Emme nähneet vaihtoehtoja ja löimme palloja vähän vaikeisiin paikkoihin. Puolustamisemme oli tosi huonoa ja olimme todella passiivisia. Meidän piti olla aggressiivisia ja prässätä ylhäältä, mutta meillä oli nolla prässiä ensimmäisellä puoliajalla. Sitten alkoi se paine alkoi tulla meidän päähän ja saimme olla tyytyväisiä, että menimme 0-0-tilanteessa tauolle. Toisella puoliajalla paransimme paljon ja meillä oli kaksi täydellistä maalipaikkaa. Aino Vuorinen tuli hyvin hyökkääjänä sisään ja alkoi hajottaa vastustajan linjaa hän oli vaarallinen sekä pisti kroppaansa likoon. Sitten alkoi avautua muillekin vaihtoehtoja. Ensimmäisellä jaksolla vain seisoimme ja katsoimme. Töitä pitää tehdä, jos haluaa voittaa jalkapallo-otteluita, Saloranta jatkoi.

Seuraavaksi Suomi kohtaa Maltan torstaina. Malta hävisi avausottelussaan Italialle 1-2.

- Kova tulos heiltä Italiaa vastaan ja he johtivat ottelua, mutta Italia käänsi sen. Jos me näin suoritamme, niin ei siitä helppoa peliä tule. Totta kai tavoitteena on ottaa siitä kolme pistettä. Olemme pelanneet tänä vuonna todella kovia joukkueita vastaan ja pelasimme niissä paremmin kuin tänään. Nyt täytyy valmentajienkin katsoa peiliin, että mikä meni valmistautumisessa pieleen, jos sieltä löytyy vika, Saloranta päätti.

Katso maalivahti Emma Immosen mietteet ottelusta Huuhkaja-tv:stä.

Suomen kokoonpano:
Emma Immonen