U17-tytöt avasivat EM-karsinnat tyylikkäällä voitolla

• Maajoukkueet

U17-tytöt (2002) avasivat EM-alkukarsinnat tyylikkäällä 4-0 (1-0)-voitolla Romaniasta.

Suomi loi ensimmäisellä puoliajalla joitain maalipaikkoja, mutta avauspelin jännitys näkyi. Helpottavan 1-0-osuman viimeisteli kulmapotkusta Ilona Anttonen.

- Pallollinen pelaamisemme oli malttamatonta. Avasimme heidän prässinsä, mutta yritimme sen jälkeen turhan kiireesti ratkaista tilanteita. Se rikkoi pelimme rytmiä, en ollut ensimmäiseen puoliaikaan oikein tyytyväinen, päävalmentaja Marko Saloranta kommentoi.

- Romania oli parempi kuin niissä otteluissa, jotka olimme heiltä nähneet. Heidän naisten maajoukkueen päävalmentajansa oli mukana valmennusryhmässä ja he saaneet hyvin pelaajista potentiaalin käyttöön.

Suomi sai toiselle 45-minuuttiselle salama-alun ja iski maalin avaushyökkäyksestä. Vivi Vuorio pelasi pallon maalille ja Ria Karjalainen jatkoi 2-0-lukemat vajaan minuutin pelin jälkeen. Suomi onnistui rauhoittamaan peliään ja tekemisen laatu parani. Aada Nurmi sinetöi pelin viimeisen kymmenen minuutin aikana. Osumista ensimmäinen tuli jatkopallosta ja toinen Wilma Forsblomin erinomaisesta esityöstä.

- Voitto oli ansaittu ja lukemat ovat mielestäni aika oikeat. Useampi maalinen voitto olisi ollut vaikea, Romanian puolustuslinja oli todella ryhdikäs. Lopussa he sitten putosivat vähän kyydistä. Kokonaisuutena tämä oli kohtuullinen ensimmäinen ottelu. Olemme pystyneet ja pystymme parempaan.

Lohkon tilanne on avauspäivän jälkeen pisteiden valossa ennakoitu, mutta pelit tulosten takana olivat mielenkiintoisia. Italia on edennyt kolmiin edellisiin U17-tyttöjen EM-kisoihin, mutta joutui tänään todella tiukille Montenegron kanssa. 2-1-voittomaali nähtiin vasta tuomarin antamalla lisäajalla. Suomi kohtaa seuraavaksi torstaina Montenegron ja päätöspelissä Italian.

- Tästä lohkosta ei mennä puolivaloilla jatkoon, se tulee olemaan kovan työn takana. On vielä maita, jotka ovat tyttöpuolella paljon jäljessä, mutta niitä alkaa olla koko ajan vähemmän. Todella hyvä, että lohkomme on tiukka. Montenegro on satsannut ja he osaavat tehdä ainakin muiden pelin vaikeaksi. Italia on varmasti tullut peliin parhaalla kokoonpanollaan, heillä on uusi päävalmentaja ja kaikkea.

Romania-Suomi 0-4 (0-1)

30’ 0-1 Ilona Anttonen