U17-pojilla haastava lähtökohta uutta vastustajaa vastaan

• Maajoukkueet

U17-poikien maajoukkue jatkaa Minskin kansainvälistä turnausta torstaina allaan voitto ja tappio kahdesta edellisestä ottelusta.

Niukka 0-1-tappio Belgialle ja samoin lukemin otettu voitto isäntämaa Valko-Venäjästä jättävät vielä kaiken avoimeksi jatkoa ajatellen. Torstaina vastaan alkulohkon päätösottelussa tulee sitten astetta tuntemattomampi vastustaja - Tadzhikistan on ensimmäinen aasialainen vastustaja kaikille Suomen joukkueessa taustoja myöten.

- Erittäin eksoottinen joukkue, mutta ehdottomasti hankala vastus. Tulokset puhuvat puolestaan. Viime syksynä tämä Tadzhikistanin joukkue ylsi kakkoseksi Aasian mestaruuskisoissa ja varmisti paikkansa Perussa ensi lokakuussa pelattavaan MM-turnaukseen. Saavutus ei synny sattumalta, päävalmentaja Erkka V. Lehtola painottaa.

Tadzhikistan hävisi turnauksen avausottelussa Valko-Venäjälle, mutta pelasi tiistaina 1-1-tasaelin Belgiaa vastaan.

- Joukkue vilisee pallon kanssa taitavia pelaajia ja taistelee loppuun asti. Näppäriä ja juonikkaita hyökkääviä pelaajia on useita. Ensimmäisessä tappiopelissä Valko-Venäjää vastaan joukkue oli kuriton, mutta Belgiaa vastaan ryhmä pysyi paremmin kasassa ja ansaitsi pisteensä, Lehtola kertaa paikan päällä näkemäänsä.

Suomen lähtökohta torstain otteluun ei ole paras mahdollinen. Suurimpana huolenaiheena on ollut Valko-Venäjä -ottelun otteluruokailusta hankittu ruokamyrkytys.

- Ilmeisesti saimme lievän ruokamyrkytyksen Valko-Venäjä -otteluun valmistavasta ateriasta, koska jo matsin aikana osa pelaajista tunsi olonsa huonoksi. Loppuillan ja yön aikana kaikki pelaajat saivat jonkinlaisia oireita, samoin puolet taustatiimistä.

- Peruimme välipäivän harjoitukset ja jäimme hotellille toipumaan. Onneksi tilanne näytti jo tänään illalla paremmalta, Lehtola kertoi keskiviikkoiltana.

Alkulohkon viimeiseen otteluun Suomi tekee maksimivaihdot, mikäli terveystilanne vain suo, eli kaikki Valko-Venäjää vastaan vaihdossa aloittaneet ovat avauksessa torstaina. Pelaajista ainoastaan Samuel Anini jr. on varmuudella sivussa Valko-Venäjä -ottelussa tulleen nilkkavaivan vuoksi.

- Energia on varmasti yksi valttikorteistamme. Toivottavasti sairastelu ei syönyt pahemmin jalkoja. Uskon, että pojat syttyvät taistelemaan ja ovat riittävän rohkeita pallon kanssa. Hienoa, että ottelussa on panosta, Lehtola sanoo ja painottaa, että turnaus on vielä täysin kesken.

- Emme lähtisi voitolla yöhön, vaan pelaamaan vähintään sijoista 5.-8. Mitä parempi sijoitus lohkossa, sitä parempia vastustajia ja kehittävämpiä matseja jatkossa.

Ottelu torstaina alkaa kello 15.15 Suomen aikaa.

Turnauksen kaikkia otteluita voi seurata suorina lähetyksinä Valko-Venäjän jalkapalloliiton YouTube-kanavalla >>

Palloliitto ei vastaa ulkopuolisen striimin toimivuudesta tai sen näkymisestä Suomessa.

• P2002