U17-pojat voittivat Venäjän

• Maajoukkueet

U17-poikien voitokas turnaus Latviassa sai jatkoa, kun Venäjä kaatui 2-0 (2-0)-lukemin. Suomen maaleista vastasivat Santeri Väänänen ja Leo Ussher.

Suomi sai pientä jobin postia välipäivinä, kun kävi ilmi, että Venäjä tuli turnaukseen vuotta nuoremmalla joukkueella. Yhtä kaikki, kyseessä oli tärkeä valmistava ottelu ennen lokakuun EM-alkukarsintoja.

Suomi tuli otteluun vahvalla sykkeellä ja viimeisteli avausmaalin jo seitsemännellä minuutilla. Santeri Väänänen sai pallon 16-rajan tuntumassa keskellä ja laukoi tyylikkäästi johtolukemat. Suomen toinen ja lopulta pelin viimeiseksi osumaksi jäänyt maali tehtailtiin erikoistilanteesta. Väänänen nosti pallon vasemmalta takatolpalle, josta sen verkon perukoille puski toppari Leo Ussher.

Ottelussa ei juhlittu maalipaikoilla. Päävalmentaja Erkka V. Lehtola ei myöskään nostanut taistoa laatunsa puolesta korkeimpaan kategoriaan.

- Parasta tänään oli voitto ja oman pään nolla. Peli ei aina rullaa niin kuin haluaisi ja tänään oli sellainen päivä. Tänään meillä oli kuitenkin kyky ottaa voitto, joka ei ollut oikeastaan missään vaiheessa uhattuna, luotsi tiivisti.

- Emme menneet ensimmäisellä puoliajalla ihan niin reippaasti kaksinkamppailuihin kuin pitäisi. Tekninen ja taktinenkaan suorittamisemme ei  ollut huipputasolla. Tuli huonoja suorituksia ja heikkoja haltuunottoja ja syöttövalintoja. Ne kun kertaantuvat, niin peli menee vaikeaksi. Heidän keskialueen ja puolustuksen välissä oli paljon tilaa, jota meidän olisi pitänyt pystyä hyödyntämään paremmin.

Toinen puoliaika oli siis maaliton. Suomi piti palloa enemmän, eikä Venäjä päässyt vaarallisille maalipaikoille yhtä tilannetta lukuunottamatta. Lopussa Suomen pelinavaus omalla puolustusalueella epäonnistui, mutta maalivahti Lucas Bergström pelasti tilanteen hyvällä vastaantulollaan.

- Peli oli toisella jaksolla paremmin kontrollissamme, pääsimme jonkun verran eroon ylimääräisestä sähläyksestä. Esityksemme oli tänään kuitenkin kaukana nappisuorituksesta.

Erityismaininnat Lehtola jakoi maalintekijäkaksikolle Väänänen-Ussher.

- Santeri pääsi vasta tänään irti, kun hän oli sairastellut kotona flunssaa, emmekä tietenkään halunneet ottaa mitään riskejä. Leo taas pelasi niin ikään hyvän matsin. Molemmat olisivat ansainneet kehut ilman maalejakin. Lisäksi molemmat maalivahdit kävivät kentällä ja suoriutuivat hyvin.

Suomi kohtaa päätöspelissä lauantaina Makedonian klo 12 ja panoksena on siis turnauksen voitto. Ykkössija maistuisi, sillä joukkue on päässyt vuoden kolmessa aiemmassa turnauksessa pelaamaan voitosta viimeisissä otteluissa, mutta kärsinyt noissa kamppailuissa kaksi tappiota ja pelannut kerran tasan, jolloin pysti on jäänyt saavuttamatta.

- Se, että olemme pelanneet joka kerta turnausvoitosta, on isossa kuvassa hieno asia. Nyt siihen on taas lauantaina mahdollisuus, Lehtola päätti.

Ottelukoosteen voit katsoa artikkelikuvan kautta.

Venäjä-Suomi 0-2 (0-2)

7’ 0-1 Santeri Väänänen