U17-pojat voittivat Latvian turnauksen

• Maajoukkueet

U17-pojat (2002) voittivat Latviassa pelatun Federation Cupin. Joukkueen seuraava haaste on EM-alkukarsinnat Puolassa kuukauden päästä.

Suomi oli voittanut aiemmissa peleissä Latvian ja Venäjän 2-0-lukemin. Joukkueen päätähtäin on kuukauden päässä siintävissä EM-alkukarsinnoissa, joten kuten päävalmentaja Erkka V. Lehtola useampaankin otteeseen korosti, pelilliset päätökset tehtiin enemmän niitä kuin Latvian turnauksen menestymistä ajatellen.

Tänään tuo tavoite tarkoitti, että Suomi muokkasi puolustustaktiikkaansa normaalista. Kokeilulla pyrittiin valmistautumaan karsintojen koviin peleihin Ranskaa ja Puolaa vastaan.

- Aloimme puolustaa selvästi alempaa kuin yleensä, prässimme käynnistyi puolen kentän tuntumasta. Olemme aika hyviä korkeassa prässissä, joten tämä valinta ei tänään lähtökohtaisesti parantanut voittomahdollisuuksiamme. Emme olleet siinä tänään huonoja, mutta parannettavaa jäi, Lehtola kertoi.

- Olen todella tyytyväinen siihen, että Makedonia oli niin hyvä joukkue, että saimme monella tavalla tiukan matsin. He olivat selvästi toiseksi paras joukkue tässä turnauksessa. Jouduimme puntariin pelinavaamisemme kanssa, kun he prässäsivät. Meidän piti myös olla tarkkana pitkissä palloissa, joita he laittoivat linjamme taakse.

Suomi siirtyi ottelussa johtoon hyvän hyökkäyksen päätteeksi vajaan vartin kohdalla. Pallo pelattiin maalille oikealta laidalta ja sen toimitti verkon perukoille Martin Salin. 2-0-lukemat nähtiin puolen tunnin kohdalla. Suomi murtautui lähelle vastustajan puolustuslinjaa ja Santeri Väänänen laukoi taukolukemat Salinin hyvästä syötöstä.

Väänänen asettui antamaan sivuvapaapotkua heti toisen 45-minuuttisen alussa. Kova keskitys meni maaliin vastustajan omasta pelaajasta. Makedonia ei enää jaksanut pitää prässinsä aggressiivisuutta aivan samalla tasolla kuin ensimmäisellä puoliajalla.

Makedonia kavensi reilun tunnin kohdalla kulman jälkitilanteesta, kun pallo meni maaliin Suomen omasta pelaajasta.

- Mitään heikompaa jaksoa heidän maalinsa jälkeen ei meille kuitenkaan tullut, Lehtola kehui.

Vuonna 2002 syntyneet pelasivat lauantaina tälle vuodelle jo neljättä kertaa turnauksen päätöspelissä mestaruudesta. Aiemmat kolme kertaa eivät olleet tuottaneet tulosta, joten juhlat olivat varsin ansaitut. Tosin ne jäivät melko lyhyeen, sillä joukkue lähti matkaan kohti Suomea loppuiltapäivästä.

- Turnauksen anti jää ehdottomasti plussan puolelle. Saimme kolme maaottelua ja taas lisää informaatiota pelaajista. Meillä on tietyille pelipaikoille kova kilpailu, valinnat eivät tule olemaan helppoja. Osa pelasi tosi hyvin ja sitten oli heitä, jotka pelasivat välillä tosi hyvin ja välillä heikommin. Saimme vedettyä pelien lisäksi muutaman hyvän harjoituksen ja hioimme hyökkäyspeliämme.

- Haluan lisäksi kehua erinomaisen sitoutunutta ja osaavaa taustaryhmäämme, joka paiski hartiavoimin töitä koko viikon. Ja tietysti pelaajien asenne oli myös kiitettävää, Lehtola totesi.

- Ainut pettymys tälle viikolle oli Venäjä-ottelu. He tulivat peliin vuotta nuorempien joukkueella, emmekä siis saaneet siitä aivan niin kovaa taistoa kuin olisimme halunneet.

Suomi kohtaa EM-alkukarsinnoissa Puolassa isännät, Ranskan ja Luxemburgin 25.-31.10. Suomalaispelaajien seurajoukkuekaudet päättyvät pääosin tänä tai ensi viikonloppuna, joten valmennusjohto kävi nuorten kanssa myös läpi tulevaa kuukautta ennen Puolan matkaa.

- Kävimme läpi missä kenenkin harjoitukset jatkuvat ja millaisia pelejä on mahdollista pelata. Haluamme myös tietää tarkkaan, jos joku lähtee tässä välissä käymään ulkomailla testissä tai muuta vastaavaa. Meillä on onneksi vielä yksi leiri ennen karsintoja.

Lehtola julkaisee alkuviikosta joukkueensa 9.-11.10. pidettävälle leirille.

Suomi-Makedonia 3-1 (2-0)

13’ 1-0 Martin Salin