U17-pojat valmiina Minskin turnauksen avaukseen

• Maajoukkueet

U17-poikien maajoukkue matkasi lauantaina Minskiin, jossa alkaa sunnuntaina perinteinen kansainvälinen turnaus.

Suomen joukkue ehti harjoittelemaan vielä loppuiltapäivästä ja kaikki on kunnossa ajatellen edessä olevaa turnausta.

- Kaikki on mennyt hyvin ja aikataulussa. Vuoden takaiseen verrattuna myös sikäli hyvin, että kaikki pelaajat ovat harjoituksen jälkeenkin kunnossa, päävalmentaja Erkka V. Lehtola viittasi ikäviin loukkaantumisiin viime tammikuun vastaavassa turnauksessa.

- Kierrokset piti kuitenkin pitää aika alhaalla, kun sunnuntaina edessä on ensimmäinen ottelu.

Viisi ottelua tiiviissä tahdissa sanelee muutenkin Lehtolan mukaan pitkälti sen miten päivästä toiseen edetään.

- Tämä on vähän tasapainoilua pelin kehittämisen, tuloksen saamisen ja fyysisen kuormituksen kolmiossa - ei ihan helpoin yhtälö.

Suomi kohtaa avausottelussaan sunnuntaina Belgian ja tähän otteluun joukkue kootaan pitkälti tutuista pelaajista.

- Sunnuntaina pelaavat enemmän ne, jotka olivat mukana syksyn karsinnoissa, jotta saamme tavallaan hyvän jatkumon tähän alkuun, Lehtola toteaa.

- Täytyy myös huomioida, että todella moni pelaaja on ollut täysin pelaamatta joulu-tammikuun aikana ja pelituntuma ei voi olla paras mahdollinen. Tämäkin pitää ottaa peluuttamisessa huomioon.

Belgian pelaamista Suomi käy läpi vielä lauantai-iltana.

- Belgialla ei kovin montaa pelaajaa ilmeisesti karsintaryhmästä ole mukana eli tulevat tänne vähän samalla tavalla kuin viime vuonnakin. Tietysti heillä riittää pelaajia useampaankin hyvään joukkueeseen, joten hyvä vastus sieltä tulee.

- Jos yksi tuloksellinen tavoite turnaukseen pitää nostaa, niin viime vuonna emme neljässä ensimmäisessä ottelussa täällä tehneet yhtään maalia. Nyt pelaamiseen pitää saada tehokkuutta ihan eri tavalla.

Suomen ja Belgian välinen ottelu sunnuntaina alkaa kello 14.55 Suomen aikaa. Turnauksen kaikkia otteluita voi seurata suorina lähetyksinä Valko-Venäjän jalkapalloliiton YouTube-kanavalla >>

Palloliitto ei vastaan ulkopuolisen striimin toimivuudesta tai sen näkymisestä Suomessa.

• P2002