U17-pojat upeaan lohkovoittoon - ”Tämä antaa meille energiaa ja uskoa paljon lisää”

• Maajoukkueet

U17-pojat ottivat tiistaina tyylikkään 3-0-voiton Moldovasta ja voittivat näin EM-alkukarsintalohkonsa.

Suomi avasi miniturnauksen maalittomalla tasapelillä Tshekin kanssa. Lohkon ykkössijoitettu Bosnia-Hertsegovina kaatui toisessa taistossa Leo Wallan maaleilla 2-1. Tiistain osumista vastasivat Niklas Pyyhtiä, Kasper Paananen ja Casper Terho.

Moldovalla oli alla 0-3-tappio Bosnia-Hertsegovinalle ja 0-0-tasapeli Tshekin kanssa.

- Vähän etukäteen mietimme tulisiko Moldova peliin rohkeammin, kun he tarvitsivat voiton. Näin ei käynyt ja olimme varautuneet siihenkin hyvin. Aika nopeasti aloimme löytää tiloja heidän puolustuksestaan ja ensimmäinen jakso oli hyvin kontrollissa paria Moldovan paikkaa lukuun ottamatta, päävalmentaja Erkka V. Lehtola kertasi.

- Meillä oli hyvä lataus, hyvä draivi ja hyvä Eskolan Teemun (apuvalmentaja) rakentama erikoistilannepaketti. Erikoistilanteesta tuli myös ensimmäinen maali tärkeään paikkaan ja sitten saimme vielä kaksi lisää.

Suomi johti ottelua 3-0 jo tauolla. Moldova sai pallon lopulta toisella puoliajalla tolppaan, mutta ei sitä lähemmäs.

- Käytännössä alkoi olla selvää, että emme voi enää tätä asemaa menettää ja uskalsimme tehdä tauolla kolme vaihtoa – otimme vaihtoon pelaajia, joilla oli kortti alla eli pelattiin sillä lailla varman päälle. Valitettavasti Kai Meriluoto ehti saada varoituksen avausjaksolla ja hänellä on nyt korttitili täynnä jatkokarsinnan avausta ajatellen.

- Tauolla puhuttiin siitä, että tämä on kypsyyskoe meille. Tarkoitus oli pitää palloa ja toki haimme lisämaalejakin, mutta siinä ei onnistuttu. Moldova pääsi pariin kertaan yrittämään maalintekoa – ja tosi lähellekin – mutta oli mahtavaa, että hienon turnauksen pelannut Hemmo Riihimäki sai toisen nollapelin. Onnistujista voi mainita myös erinomaisen pelin puolustuksessa pelanneen Kalle Walliuksen.

Lohkovoitto on aina hieno asia, mutta Lehtolan joukkojen suoritusta nostaa se, ettei ryhmä suinkaan ollut viikon ennakkosuosikki. Yleisön tuki Salossa, Kaarinassa ja Paraisilla oli pelillisten onnistumisten lisäksi erityismaininnan arvoinen asia.

- Aina kun kolmoskorista tuleva joukkue tällaisen turnauksen voittaa, niin jotain on tehty hyvin. Tästä kiitos niin pelaajille kuin koko taustaryhmälle, kaikki ovat tehneet hienoa työtä. Tämä antaa meille energiaa ja uskoa paljon lisää. Nyt odotetaan innolla jo joulukuun arvontoja ja sen jälkeen kevään jatkokarsintaa, luotsi päätti.

• P2003