U17-pojat tammikuun lopussa Minskin turnaukseen

• Maajoukkueet

U17-poikien maajoukkue matkaa tammikuun loppupuolella perinteiseen Minskin kansainväliseen turnaukseen Valko-Venäjälle.

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola on nimennyt tässä vaiheessa 16 pelaajaa Minskiin lähtevään ryhmään. Joukkuetta täydennetään vielä kuudella pelaajalla ja alkanut viikko päävalmentajalla meneekin pitkälti pelaajatarkkailussa.

- Kierrän muutaman paikkakunnan viikolla ja sitten viikonloppuna olen Porissa Winter Cupissa, jossa on meillä aiemmin mukana olleita pelaajia ja myös uusia mielenkiintoisia nimiä, Lehtola kertoo.

- Tässä on kuitenkin vuodenvaihde takana, ja nyt on mahdollisuus nähdä joidenkin pelaajien päivän vire.

Joka tapauksessa Suomi saa jalkeille vahvan joukkueen turnaukseen. Lucas Bergström ja Juho Kilo tulevat mukaan ulkomaisista seurajoukkueistaan ja myös Veikkausliigajoukkueissaan peliajastaan taistelevia pelaajia, kuten Tony Miettinen, Santeri Väänänen ja Naatan Skyttä, saadaan mukaan.

- Yhteistyö seuravalmentajien kanssa toimii erittäin hyvin. Käytiin hyvässä hengessä asiat läpi muiden muassa Honsun (Jani Honkavaara, KuPS), Banan (Mika Lehkosuo, HJK) ja Jallun (Jarkko Wiss, Ilves) kanssa. Myös Veskun (Vesa Vasara, Honka) kanssa keskustelimme asiallisesti ja sovimme, että tällä kertaa EM-karsintaan osallistunut kolmikko Juho Ojanen, Doni Arifi ja Martin Salin jää pois maajoukkuetapahtumasta, Lehtola taustoittaa.

Kaikkiaan Minskiin matkaa kaksi maalivahtia ja 20 kenttäpelaajaa, mikä on kaksi enemmän kuin aiempina vuosina. Tämä on Lehtolan mukaan erinomainen asia.

- Voimme jakaa rasitusta ja kierrättää pelaajia nyt vielä enemmän. Vaikka turnaus muuttui nyt niin, että kaikkien otteluitten välissä on välipäivä, viisi ottelua tiiviiseen tahtiin on kuitenkin kova rupeama. Tavoitteena kuitenkin on, että kaikki pelaajat palaavat myös Suomeen terveinä, Lehtola tähdentää.

- Turnaus Minskissä on antoisa, kaikki pelaajat saavat runsaasti mahdollisuuksia näyttää osaamistaan. On upeaa, että kotimainen kilpailukausi kaikkine cupeineen alkaa yhä aiemmin, mutta se tekee tämän perinteisen U17-turnauksen ajankohdasta entistä haastavamman. On kuitenkin pelkästään positiivista, jos meidän nuoret pelaajamme taistelevat aidosti paikoista miesten joukkueissa. Täytyy taas jatkossa miettiä turnauksen plussat ja miinukset pelaajakehityksen sekä maa- ja seurajoukkuetoiminnan näkövinkkeleistä, Lehtola pohtii.

Suomen ottelut:

Naatan Skyttä Ilves
Eetu Rissanen KuPS
Pyry Lampinen FC Lahti

Joukkuetta täydennetään kuudella pelaajalla viimeistään sunnuntaina 13.1.

• P2002