U17-pojat päättivät EM-karsinnat voittoon

• Maajoukkueet

U17-pojat (2002) päättivät EM-alkukarsinnat 2-0 (1-0)-voittoon Luxemburgista. Suomen maalit viimeistelivät Sampo Ala ja Adam Marhiev.

Suomi lähti otteluun muuttuneella kokoonpanolla ja avauksessa nähtiin pelaajia, jotka eivät olleet vielä saaneet turnauksessa suuresti vastuuta.

Ottelun ensimmäinen kulminaatiopiste nähtiin 25. minuutilla, kun Luxemburg sai rangaistuspotkun. Lucas Bergström torjui Yann Hoffmannin laukauksen ja antoi samalla lisäbuustia suomalaisten tekemiseen. Vastustajan suurin into taittui epäonnistumiseen ja Suomi paransi peliään. Puoliajan loppua kohden kentältä alkoi löytyä enemmän tiloja, joihin hyökätä. Vastustajan tunteet kuumenivat samaa tahtia ja hyökkääjä Alessio Curci lensi suoralla punaisella kentältä 41. minuutilla.

Ulosajoa ennen nähtiin ottelun voittomaali. Naatan Skyttä laukoi noin 20-metristä ja maalivahti torjui eteensä. Terävimmin kakkospalloon ehti Sampo Ala, joka jatkoi pallon verkon perukoille.

Suomi pelasi toisen puoliajan ylivoimalla ja se näkyi kentällä. Skyttä pääsi yrittämään johdon tuplausta 53. minuutilla, mutta hyökkääjä epäonnistui rangaistuspotkussa. Adam Marhiev iski lopullisen naulan vastustajan arkkuun hienolla yksilösuoristuksella muutamia minuutteja ennen varsinaisen peliajan päätöstä. Keskikenttäpelaaja kuljetti keskeltä Suomen riistettyä pallon, käänsi hieman oikealle ja laukoi varmasti 2-0-lukemat.

- Teimme tänään riittävästi asioita oikein, jotta saimme täydet kolme pistettä. Oli tärkeää lopettaa turnaus voittoon ja saada ainakin tuo minimimäärä pinnoja tulevia rankingeja ajatellen. Alla oli rankkoja pelejä, joten tulos oli pelaajille tärkeä, päävalmentaja Erkka V. Lehtola kommentoi.

- Toinen puoliaika oli meiltä melko kypsä suoritus. Otimme voiton pois niin kuin kuuluikin. Tavoitteemme oli päästä turnauksesta jatkoon, joten siinä mielessä ei ole mitenkään juhlatunnelmat. Kahden tappion jälkeen mahdollisuudet olivat vielä olemassa, vaikkakin todella pienet.

Suomi pelasi tasaiset ottelut Puolan ja Ranskan kanssa, mutta joutui tyytymään 1-2-tappioihin. Lohkon voiton vei Ranska, toiseksi sijoittui Puola, kolmanneksi Suomi ja neljänneksi Luxemburg. Suomi ei siis selvinnyt kevään EM-jatkokarsintaan.

- Poikien peliesitykset tässä turnauksessa jäävät ilman muuta plussan puolelle. Oikeasti hyvä joukkue jää jatkokarsintojen ulkopuolelle. Moni sellainen joukkue pääsi jatkoon, joille olemme pärjänneet. Se on pettymys, mutta peliesityksemme yhdessä kovimmista lohkoista lämmittävät mieltä.

Luxemburg-Suomi 0-2 (0-1)
25’ Yann Hoffmann, epäonnistunut rangaistuspotku