U17-pojat nimetty avoimeen PM-turnaukseen Färsaarille

• Maajoukkueet

Alle 17-vuotiaiden (2002) poikien maajoukkue matkaa avoimeen PM-turnaukseen Färsaarille elokuun alussa.

Suomi kohtaa turnauksen alkulohkossaan Tanskan, Ruotsin ja Pohjois-Irlannin ja viikkoon mahtuu vielä sijoitusottelu turnauksen päätteeksi.

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola on nimennyt avoimeen PM-turnaukseen 20 pelaajan vahvuisen ryhmän.

- Hiukan kierrätämme pelaajia taas, ja muutama huhti- ja kesäkuun turnauksissa esiintynyt pelaaja ei nyt ole mukana. FC Kuusysin hyökkääjä Pyry Lampinen debytoi Färsaarilla. Hän tekee hyvää nousua ja esiintyi erittäin hyvin kesän malliryhmäleirillä, Lehtola kertoo.

- Tämä kertoo siitä, että muutamille pelipaikoille on tavallista enemmän kilpailua, mikä on positiivinen asia.

Avoin PM-turnaus on tärkeä etappi matkalla kohti syksyllä alkavia EM-karsintoja, jotka ovat Lehtolan mukaan jo vahvasti taustalla ajatuksissa.

- Toivottavasti monet näistä pelaajista ovat ryhmässä myös karsinnoissa. Toki ulkopuolellakin on vielä hyviä pelaajia taistelemassa paikoista.

Färsaarille Suomi ei toki lähde vain valmistautumaan karsintoihin.

- Tämä on meille hyvä tapahtuma tällaisena superjalkapallokesänä, ja innolla matkaan ilman muuta lähdetään. Tavoitteena on saada onnistumisia sekä treenikentillä että otteluissa. Toivottavasti onnistumiset näkyvät myös tulostaululla. Esimerkiksi Tanskan ja Ruotsin kohtaamiset ovat meille aina erinomaisia mittareita, Lehtola linjaa.

- Edessä on neljän ottelun pituinen erittäin hyvä tapahtuma, jossa kohtaamme erilaisia vastustajia.

Suomen joukkue kokoontuu kotimaassa pari päivää ennen lähtöä kohti Färsaaria ja vetää varsinaiset valmistavat harjoitukset kotimaassa.

- Järjestely on hyvä. Voimme vetää avauspäivänä normaalin harjoituksen ja viimeistellä kuormittavana matkapäivänä kevyemmin, Lehtola suunnittelee.

Suomen ottelut (ajat paikallista aikaa)
5.8. 13.00 Suomi – Tanska Argir Stadium, Tórshavn
7.8. 15.00 Ruotsi – Suomi Tórsvøllur, Tórshavn
9.8. 12.00 Pohjois-Irlanti – Suomi Gundadalur, Tórshavn