U17-pojat kärsivät tappion Minskin turnauksessa

• Maajoukkueet

U17-pojat kärsivät Minskin kansainvälisen turnauksen lohkovaiheen päätöspelissään 0-2 (0-1)-tappion Tadzhikistanille.

Suomi sai otteluun mitä haastavimman alun, kun vastustaja karkasi johtoon jo toisella minuutilla. Tadzhikistan katkoi Suomen heikon syötön keskialueella ja Zairov Islom nousi vasemmalta. Tarkka sijoitus löysi tiensä maalin taka-alakulmaan.

Suomi sai loistopaikan tasoittaa 17. minuutilla. Matti Peltola pelasi Adam Marhievin pystysyötöllä keskeltä läpi. Vastustajan maalivahti onnistui kuitenkin vastaantulossaan ja katkaisi yrityksen. Toisessa päässä nähtiin vaarallinen tilanne vain kaksi minuuttia myöhemmin.  Tadzhikistan keskitti pallon boksiin ja pelaaja pääsi puskemaan keskeltä. Maalivahti Matias Riikonen venyi hyvään torjuntaan.

Pauli Katajamäki ja Eetu Mömmö pelasivat hyvän seinäsyöttökuvion vastustajan 16-alueen sisälle puolen tunnin kohdalla, mutta ensin mainittu ei lopulta ehtinyt palloon ennen maalivahtia. Marhieviä rikottiin vapaapotkun arvoisesti noin 25 metrissä muutama minuutti myöhemmin. Keskikenttäpelaaja asettui itse pallon taakse ja laukoi terävästi. Vastustajan maalivahti torjui yrityksen kulmaksi. Suomi pelasi kulman lyhyenä ja Tadzhikistan pääsi katkomaan.

Marhiev haki vielä juuri ennen taukoa Mömmöä pystysyötöllä, mutta maalivahti veti jälleen pidemmän korren ja tauolle lähdettiin 1-0-tilanteessa.

Tadzhikistan tuli myös toisen 40-minuuttisen alkuun vahvasti. Hyökkäys nousi oikealta, mutta pallo kilahti pienestä kulmasta etutolppaan. Pian tämän jälkeen Soirov Rustam karkasi kahden suomalaispelaajan välistä keskeltä ja laukoi pallon maaliin.

Vajaan tunnin kohdalla Tadzhikistan nousi vasemmalta ja pelaaja laukoi, mutta pallo päätyi Suomen maalin katolle. Eetu Rissanen ohjasi 69. minuutilla pallon maaliin, mutta tilanne vihellettiin paitsioksi.

Santeri Mäkinen pääsi jatkamaan Pauli Katajamäen huippusyötöstä aivan maalin edestä, mutta laukoi yli maalin.  Santeri Väänänen ja Juho Kilo juonivat vielä paikan lopussa, mutta jälkimmäisen kuti viuhui ohi maalin. Näin ollen Suomi kärsi 0-2-tappion.

- Alku oli meille murheellinen. Maalin lisäksi harmittaa Nooa Laineen loukkaantuminen. Hän tuntui olevan hyvässä vireessä ja odotin häneltä vahvaa matsia. Tämä oli peli, mikä meidän olisi pitänyt voittaa, mutta ei selittelyjä. Meidän olisi pitänyt pystyä tekemään moni asia paremmin, päävalmentaja Erkka V. Lehtola kommentoi.

- Lahjoitimme kaksi maalia, ne molemmat lähtivät omista hölmöilyistämme. Nolla tehtyä maalia kertoo myös siitä, missä on vielä paljon tekemistä. Ei mitään pois Tadzhikistanilta, mutta he pelasivat kolmannen ottelunsa käytännössä samoilla pelaajilla. Meidän olisi pitänyt pystyä hyödyntämään se paljon paremmin.

Suomi pelasi torstaina täysin eri kokoonpanolla kuin kaksi päivää aiemmin Valko-Venäjää vastaan. Lauantaina ja maanantaina pelattavien jatko-otteluiden ohjelma selviää, kun muut lohkovaiheen kamppailut saadaan päätökseen.

- Saimme taas mittarin missä menemme joukkueena ja pelaajat yksilöinä. Otamme opiksemme ja pyrimme parantamaan. Tappiosta huolimatta pidämme leuat ylhäällä, turnaus jatkuu kahdella pelillä. Edessä on vielä paljon arvokkaita peliminuutteja, luotsi alleviivasi.

Tadzhikistan-Suomi 2-0 (1-0)

10 Naatan Skyttä Ilves

13 Kaarlo Rintamäki SJK

Ei kokoonpanossa:

Samuel Anini Jr. (loukkaantunut)

• P2002