U17-pojat kärsivät niukan tappion Sveitsille

• Maajoukkueet

U17-pojat avasivat EM-jatkokarsinnat 1-2 (1-1)-tappiolla Sveitsille. Suomen maalin teki Terry Abladen esityöstä Maximo Tolonen.

Suomi lähti otteluun tiukalla revanssihengellä, sillä Sveitsi vei joukkueiden edellisen kohtaamisen viime syksynä peräti 6-0-lukemin. Suomi voitti ensimmäisellä puoliajalla kaksinkamppailuja ja pääsi iskemään terävästi vastaan. Ensimmäinen paikka tilastoitiin Kevin Larssonille, mutta hän yrityksensä meni ohi maalin.

Sveitsi pääsi johtoon reilun puolen tunnin kohdalla. Noah Nurmelle sattui syöttövirhe, jonka jälkeen pallo pelattiin selustaan. Suomella olisi vielä ollut tilaisuus paikata tapahtunut, mutta reagointi ei ollut parhaalla mahdollisella tasolla. Näin vieraiden kapteeni Julian Vonmoos iski läpiajosta avausmaalin. Suomi pääsi kuitenkin tasoittamaan juuri ennen taukoa. Terry Ablade riisti pallon yläalueella ja löysi maalin edustalta Maximo Tolosen, joka onnistui jälleen maajoukkuepaidassa maalinteossa.

Toisella puoliajalla Sveitsi alkoi vahvistamaan otettaan ja Ilan Sauter tälläsi voittomaalin kulmapotkun jällkitilanteesta 52. minuutilla. Suomi ei pystynyt enää pelin edetessä hyökkäämään organisoidusti ja väsyminen näkyi tekemisessä. Kunnon kiriä ei näin ollen saatu aikaan. Päävalmentaja Erkka V. Lehtola myönsi vastustajan paremmuuden.

- Ei ole mitään seliteltävää, parempi voitti. Pysyimme ensimmäisen puoliajan ihan hyvin pelisuunnitelmassa ja olimme melko vahvoja pallon kanssa. Pääsimme pallon kanssa ihan kohtalaisesti myös Sveitsin alueelle ja meillä oli pelissä kontrollia. Tiesimme, miten Sveitsi pyrkii peliään avaamaan ja saimme riittävän määrän riistoja, Lehtola kertasi.

- Lähdimme otteluun todella hyvällä energialla. Kaikki varmasti muistivat syyskuun alun, kun hävisimme Sveitsille 0-6. Lataus näkyi kentällä alussa hyvin. Sveitsin maali oli harmittava, mutta se ei kuitenkaan lamauttanut peliämme, vaan jatkoimme hyvällä draivilla ja saimme tasoituksen loistavaan aikaan juuri ennen taukoa.

- On vaikea sanoa, alkoiko oman syöttöpelimme laatu heiketä toisella puoliajalla ensin, jonka seurauksena jouduimme juosta pallon perässä vai väsyimmekö ja tekeminen heikkeni sen vuoksi. Kenttä oli molemmille sama, mutta se oli raskas ja kuormittava. Meihin se varmasti vaikutti. Aloimme jäädä selkeämmin alakynteen, emmekä saaneet aitoa takaa-ajoa aikaiseksi.

Suomi jatkaa karsintaa torstaina Slovakiaa vastaan, joka kärsi omassa avauspelissään 1-2-tappion Portugalille. Toukokuun EM-lopputurnaukseen etenee lohkojen parhaat sekä yhtä lukuunottamatta kaikki lohkokakkoset.

- Nostan pojille hattua. Puntissa alkoi lopussa painaa, mutta periksi emme antaneet missään vaiheessa. Nyt on tärkeää, että onnistumme käyttämään kaksi välipäivää mahdollisimman järkevästi ja olemme torstaina iskussa. Tämä tulos tarkoittaa, että meidän on voitettava Slovakia, jos haluamme vielä unelmoida kisapaikasta. Voitolla olemme vielä mukana, se on selkeä lähtökohta, luotsi totesi.

Sveitsi-Suomi 2-1 (1-1)
32’ 1-0 Julian Vonmoos