U17-pojat avasivat tasapelillä Tanskaa vastaan

• Maajoukkueet

U17-poikien maajoukkue pelasi avoimen PM-turnauksen avausottelussaan Färsaarilla sunnuntaina maalittoman tasapelin Tanskaa vastaan.

Ottelu oli kaikkiaan suhteellisen tasainen ja pistejako kuvastaa varsin hyvin ottelutapahtumia. Tanska oli ensimmäisellä jaksolla vaarallisempi päästyään muutaman kerran Suomen virheitä iskemään vaarallisesti vastahyökkäyksillä, mutta tuloksetta.

- Tauolla puhuimme, että olemme pelissä ihan hyvin mukana, mutta Tanskan vaaralliset paikat pitää pystyä saamaan pois, päävalmentaja Erkka V. Lehtola kertasi.

Toisella jaksolle Suomi tulikin päättäväisesti ja hallitsi ottelua tauon jälkeen reilun 20-minuuttisen selvästi. Peli kulki hyvin aina vastustajan rangaistusalueelle saakka, mutta viimeinen tahto ja terävyys jäi ratkaisupaikoissa puuttumaan. Paikkoja johtomaalin tekemiseen oli, mutta Tanskan puolustus piti pintansa.

Lopussa Tanska sai jälleen paremmin otetta, mutta Suomi piti maalinsa koskemattomana loppuhetket.

- Aika lailla oikeutettu lopputulos varmaan oli. Tämä oli juuri sellainen ottelu, joita kaipaamme ja varmasti kehittävä pelaajien kannalta. Näimme selkeästi mitä tuloksen tekeminen tällaisessa pelissä vaatii, Lehtola totesi.

Pienen voiton Suomi sai kuitenkin taistelun päätteeksi, sillä PM-turnauksessa tasapelin jälkeen vedetään rangaistuspotkukilpailu, joka ei tuo lisäpisteitä, mutta määrittää joukkueitten keskinäisen järjestyksen mikäli tasapisteissä eroa ei muuten saada aikaiseksi. Rangaistuspotkukilpailun Suomi vei nimiinsä selkeästi 4-1.

- Ihan hyvä maku 0-0:sta jäi kaikkineen. Pilkkukisan merkitys on käytännössä olematon, mutta mukavampi se on voittaa kuin hävitä, Lehtola totesi.

- Pojat asettivat kovan tavoitteen itselleen [turnausvoitto] ja tämän tuloksen myötä tavoite on ainakin edelleen realistinen.

Suomi kohtaa turnauksen toisessa ottelussaan tiistaina Ruotsin.

Suomi - Tanska 0-0

Suomen kokoonpano: