U16-tytöt tasapeliin Ranskan kanssa

• Maajoukkueet

U16-tytöt (2001) tytöt pelasivat Ranskan kanssa avoimen PM-turnauksen lohkovaiheen viimeisessä ottelussa 0-0-tuloksen.

Suomi lohkokolmoseksi

Suomi sai otteluun hyvän alun. Oona Siren pääsi nokikkain Ranskan maalivahti Manon Wahlin kanssa, joka kuitenkin veti pidemmän korren. Vajaan vartin kohdalla Vilma Koivisto ja Dana Leskinen pelasivat Aino Vuorisen juoksuun, mutta tuomari katsoi laiturin rikkoneen kaksintaistelutilanteessa.

Ranska sai peliä enemmän Suomen päätyyn puoliajan edetessä, mutta erittäin vaaralliset paikat jäivät uupumaan.

Ranskalaispelaaja pääsi juuri ennen taukoa katkomaan Suomen puolustuksen hieman vajaaksi jääneen syötön kohti maalivahti Anna Koivusta, mutta vahti onnistui kuitenkin purkamaan tilanteen.

Suomi tarvitsi mitalipeleihin voiton Ranskasta, joten joukkue panosti hyökkäämiseen toisella 40-minuuttisella entistä enemmän. Aino Bergqvist nappasi maalivahdin edessä pallon, mutta Wahlin torjui seuranneen laukauksen.

Ranska iski seuraavaksi Suomen hyvän hyökkäyksen jälkeen terävästi vastaan, mutta Koivunen torjui jälkeen 16-rajalta lähteneen matalan kudin.

Suomelta pääsivät seuraavaksi yrittämään Vuorinen ja Siren, mutta 0-0-lukemat pysyivät sitkeästi taululla. 70. minuutilla Maite Boucly sai pallon Suomen maalin ylärimaan.

Suomi sai pelikellon jo näyttäessä 80 minuuttia vapaapotkun oikealta 17-metristä. Pallon maalille nosti Koivisto. Bergqvist nousi korkeimmalle, mutta pusku meni ylärimaa hipoen yli maalin. Ranska pääsi tämän jälkeen nopeaan vastaiskuun, mutta Kaisa Juvonen puolusti tilanteen vahvasti.

- Meillä oli tarpeeksi maalipaikkoja voittaa tämä peli. Olemme joutunut joskus taistelemaan aika paljon, että pysymme Ranskan tasoista maata vastaan mukana, mutta nyt tasapeli tuntuu aivan tappiolta, päävalmentaja Marko Saloranta kiteytti.

- Ranska oli muuttanut pelaamistaan varovaiseksi. He puolustivat syvältä, eivätkä prässänneet.  Me olimme ihan pelin alussa hyviä, mutta sen jälkeen avaaminen oli vaikeaa, kun he vetivät pakan niin tiiviiksi ja kyttäsivät vastahyökkäyksiä.  Pallonhallinta oli meillä, mutta emme päässeet vaara-alueelle tarpeeksi.

Luotsi kiitteli omiensa esitystä etenkin toisen puoliajan osalta.

- Olimme puolustuksessa aggressiivisia ja varsinkin aivan lopussa meillä oli sellaisia paikkoja, mistä huippujengejä vastaan on vain onnistuttava maalinteossa. Tarvitsemme vielä liian monta maalipaikkaa onnistumiseen.

- Ranska on Euroopan rankingin kolmonen, joten esityksemme oli hyvä. Pelaajistomme on todella pettynyttä, joka tietysti myös kertoo jostain. Tämä ottelu vahvisti käsitystäni tästä ikäluokasta ja joukkueesta.

Ranska voitti lohkon A seitsemällä pisteellä. Tiistaina Ruotsin voittanut Islanti oli toinen ja Suomi neljällä pisteellä kolmas. Suomi pelaa torstaina sijoista 5-6 Hollantia vastaan. Jessica Tornyn joukot pelasivat Saksan kanssa 2-2 (hävisivät rankkareilla), Tanskan kanssa 0-0 (voittivat rankkareilla) ja kärsivät Norjalle 0-2-tappion.

- Saamme vielä yhden huippuottelun. Alamme nyt heti valmistautua torstaihin, Saloranta totesi.

Suomi ja Hollanti kohtaavat torstaina Kempeleellä klo 14.

Suomen kokoonpano:
    12 Anna Koivunen