U16-tytöt kärsi niukan tappion Islannille

• Maajoukkueet
    Suomen U16-tytöt (2001) avasivat avoimen PM-turnauksen perjantaina Islantia vastaan ja kärsivät Oulussa niukan 1-2-tappion.

Parannettavaa jäi

Islanti otti pelin haltuunsa alussa ja Suomella oli vaikeuksia saada omaa peliään avattua hallitusti. Lisäksi Suomelle tuli paljon helppoja virheitä, Islanti sai sitä kautta pallonhallinnan ja suomalaiset joutuivat juoksemaan menetysten jälkeen runsaasti.

- Olemme aiemmin pystyneet avaamaan hyvin oli vastassa prässi tai ei, mutta nyt emme. Pallonmenetyksissä olimme selkeästi vaiheessa ja aiemmin hyvin puolustamissamme erikoistilanteissa olimme isoissa vaikeuksissa, päävalmentaja Marko Saloranta myönsi.

23. minuutilla Islanti iski. Suomen maalivahdin Anna Koivusen kosketus palloon oli juuri sen verran liian kova, että hyökkääjä pääsi väliin ja sijoitti johtomaalin. Tappiolle jouduttuaan Suomi pääsi paremmin peliin, mutta ei onnistunut kääntämään maalipaikkoja tulokseksi.

- Puoliajalla kävimme sitten asioita läpi ja lähinnä muistutettiin siitä miten pelata ja mistä löytää tiloja. Sinänsä Islannin pelissä ei mikään yllättänyt, Saloranta kertasi.

Toisen jakson Suomi aloittikin vahvasti ja jo toisella minuutilla ensimmäistä maaotteluaan pelannut Dana Leskinen tasoitti Aino Vuorisen syötöstä. Ote kuitenkin siirtyi taas Islannille ja 49. minuutilla riiston jälkeinen nopea hyökkäys päättyi matalaan keskitykseen ja siitä ohjattuun maaliin.

Ottelun lopun Suomi oli hallitsevampi osapuoli, mutta ei enää onnistunut maalinteossa ja näin Islanti vei 2-1-voiton.

- Oli meillä paikkoja ainakin tasoittaa, mutta vaikka olisimme saaneet toisenlaisen tuloksen, pelillisesti emme voi olla tyytyväisiä. Tämä oli kuudes maaottelu tälle ikäluokalle ja niistä huonoin, Saloranta sanoi suoraan.

- Toki edellisestä maaottelusta on viisi kuukautta, mutta nyt näytti siltä että olemme fyysisestikin jäljessä ja paljon tapahtui sellaisia asioita, joita ei ennakkoon osannut odottaa. Kyllä tästä jäi paljon mietittävää ja meidän on nyt nopeasti löydettävä taas oma tasomme. Nämä ovat kuitenkin todella arvokkaista päiviä ajatellen syksyn karsintojakin.

Leskisen ohella Vilma Koivisto pelasi perjantaina ensimmäisen maaottelunsa.

Suomi kohtaa toisessa ottelussaan sunnuntaina Ranskan.

Suomi – Islanti 1-2 (0-1)
    21. 0-1
    42. 1-1 Dana Leskinen