U16-tytöt avaavat PM-turnauksen Englantia vastaan – ”Maajoukkuepaita päällä pelataan aina voitosta”

• Maajoukkueet

U16-tytöt aloittavat tiistaina 2.7. avoimen PM-turnauksen Englantia vastaan. Turnaus pelataan Ruotsissa.

Englannilla on perinteisesti kova joukkue kasassa ikäluokasta riippumatta. Suomen päävalmentaja Marko Saloranta uskoo kuitenkin omiensa pystyvän haastamaan englantilaiset.

- Treeneissä oli hyvää tekemistä, kävimme läpi pelin avaamista sekä erikoistilanteita. Näytti todella hyvältä, tyytyväinen Saloranta kertoo.

- Luottavaisin mielin olen, että pystymme pelaamaan hyvin ja ottamaan hyviä tuloksia.

Suomen ja Englannin lohkon turnauksessa täydentävät Hollanti ja kotijoukkue Ruotsi. Hollannin edellinen ikäluokka taisteli tiensä EM-hopealle. Ruotsi on kyetty viime vuosina päihittämään toistuvasti, mutta kotikisoihin valmistautuvalla länsinaapurilla on koossa iskukykyinen joukko.

- He ovat panostaneet paljon tähän 2003-syntyneiden ikäluokkaan. Minun silmääni se on paras Ruotsin joukkue moneen vuoteen, Saloranta toteaa.

Kovassa lohkossa ei tule yhtään helppoa ottelua, minkä Saloranta näkee hyvänä asiana. Turnaus on hyvää valmistautumista syksyllä alkaviin EM-karsintoihin, ja Euroopan huippumaita vastaan päästään toden teolla mittaamaan oman tekemisen tasoa.

- Lohkoarvontojen tuloksesta riippuen tässä turnauksessa pelaavista joukkueista 3-6 tulee etenemään EM-lopputurnaukseen. Se kertoo paljon tämän turnauksen tasosta.

- Meillä ei ole mitään tuloksellista tavoitetta. Mutta se ei tarkoita, ettemme lähtisi jokaista peliä voittamaan. Kyse ei ole siitä, että pelkästään kehitämme peliä ja siksi olisi ok hävitä. Opettelemme koko ajan sitä, että lähdemme pelaamaan voitosta aina, kun maajoukkuepaita on päällä, Saloranta sanoo.

• T2003