U16-pojille niukka tappio Pohjois-Irlannista

• Maajoukkueet

U16-pojat kärsivät torstai-iltana 1-2 (0-1)-tappion Pohjois-Irlannille. Suomi voitti tuplamaaottelun avausosan tiistaina 3-1 (1-0).

Isännät tulivat selvästi revanssimielellä illan otteluun. Suomi saikin taistoon mahdollisimman hankalan alun. Laitapuolustaja syötti alaspäin maalivahdille kuudennella minuutilla, vastustaja pääsi väliin ja laukoi 1-0-lukemat. Suomi oli ensimmäisellä puoliajalla lähimpänä tasoitusta erikoistilanteesta, kun Sampo Ala-Ison jatko kulmasta kilahti ylärimaan. Suomi loi tämän lisäksi muutamia puolittaisia paikkoja, mutta ilman tulosta.

- Johdimme tiistaina ensimmäisen puoliajan jälkeen 1-0, nyt olimme tappiolla 0-1. Tämä oli silti meiltä mielestäni parempi avauspuoliaika, vastuuvalmentaja Teemu Eskola vertasi.

Suomi sai toiseen 40-minuuttiseen hyvän startin. Kirill Bullat antoi vasemmalta kulman 48. minuutilla ja Denis Cukici onnistui jatkamaan pallon maalin edestä verkon perukoille. Isännät suoraviivaistivat entisestään tekemistään pelin edetessä ja loivat näin painetta Suomen puolustuskolmannekselle. Tämä tuottikin lopulta tulosta.

Pohjois-Irlanti laukoi voittomaalin 16-rajan tuntumasta neljä minuuttia ennen varsinaisen peliajan päätöstä. Debyyttinsä Suomi-paidassa tehneen maalivahti Elmo Henrikssonin ja pallon väliin oli ehtinyt tukku pelaajia ja sieltä peliväline karkasi liukkaalla kentällä maaliin.

- Olemme olleet tiiviisti yhdessä, kun otetaan huomioon nämä ja elokuun lopun Ruotsi-pelit. Olen kokonaisuuteen todella tyytyväinen. Ryhmässä on potentiaalisia ja motivoituneita pelaajia. Heidän kanssaan on hienoa tehdä töitä. Vaikka peli tänään kääntyi näin, niin kyseessä on sitkeä, määrätietoinen ja voitontahtoinen joukkue, luotsi kehui.

- Haimme tänään ajoittain ratkaisuja liian nopeasti ja liian kaukaa, kun olisimme voineet vielä edetä. Pallollisesta pelistä puuttuu kypsyyttä, mutta se on aivan luonnollista. Yksi voitto ja yksi tappio, mutta sanoisin, että tämä oli plus-merkkinen matka kaikkineen. Tämä oli neljäs U16-ikäluokan Pohjois-Irlanti, jonka olen nähnyt läheltä ja täytyy sanoa, että tämä oli parhaita. Saimme hyvät ja erilaiset ottelut mihin pelaajamme ovat normaalisti tottuneet.

Pelit Pohjois-Irlantia vastaan olivat ikäluokan vuoden viimeiset maaottelut. Seuraava iso yhteinen tapahtuma on alueturnaus joulukuussa. U15-U17 ikäluokat voi jakaa kahteen ajanjaksoon.

- Tämä ensimmäinen jakso käynnistyi Huuhkajaturnauksesta vuosi sitten kesällä. Ensimmäiseen 18 kuukauteen kuuluu seitsemän maaottelua ja alueleirityksiä sekä -turnaus. Sen jälkeen aluetoiminta päättyy ja maajoukkuetapahtumia on tiiviimmin. Huipennus on sitten toivottavasti EM-lopputurnauksessa 2020, Eskola päätti.

Pohjois-Irlanti-Suomi 2-1 (1-0)
6’ 1-0