U16-pojille komea voitto Kyproksesta

• Maajoukkueet

U16-poikien maajoukkue otti UEFA Development –turnauksen toisessa ottelussaan lauantaina voiton Kyproksesta selkein numeroin 4-0.

Suomi otti ohjat haltuunsa alusta saakka ja aloitti maalinteon reilun vartin pelin jälkeen, kun Samuel Anini Junior vei isännät johtoon ja Jussi Niska tuplasi johdon vajaa kymmenen minuuttia myöhemmin.

Khamis Maki lisäsi Suomen johtoa pian tauon jälkeen ja Naatan Skyttä viimeisteli loppunumerot kymmenen minuuttia ennen loppua. Kyproksella ei juuri maalipaikkoja ollut aivan loppua lukuun ottamatta. Suomen peli toimi hyvin niin puolustus- kuin hyökkäyssuuntaankin.

- Oli kiva nähdä, että pelissä oli paljon niitä asioita joita haettiinkin. Ennakkoon oli jo mietteissä, että jos pystymme pelaamaan oman hyvän pelin, niin tuloskin on hyvä - tänään kävi juuri näin, päävalmentaja Erkka V. Lehtola totesi tyytyväisenä.

Lehtola kiitteli joukkueen pelaamista molemmissa kenttäpäädyissä ja hyvän esityksen näkyminen myös tulostaululla lämmitti.

- Pallon kanssa teimme paljon hyviä asioita, hyvä että ne johtivat myös maalipaikkoihin ja maaleihin. Oman pään nollapeli oli myös hyvä asia, alakerrassakin oli monta onnistujaa. Kaikkineen valtaosalla pelaajista oli todella työteliäs tekemisen meininki.

- Kova työ vähän alkoi näkyä jalkojen painamisena, mutta saimme kentälle vaihdosta tuoreita pelaajia ja sen myötä vielä uuden vaihteen peliin.

Erityisesti Lehtola nosti esille maalivahti Lucas Bergströmin ja keskikentän Adam Marhievin, joille kummallekin ottelu merkitsi maajoukkuedebyyttiä.

- Ja kumpikin onnistui hyvin, Lehtola kiitteli.

Kahden ottelun jälkeen turnaus on Lehtolan mukaan antanut paljon positiivista.

- Tavoitteena oli pelata ehjä turnaus ja nyt meillä on takana kaksi ehjää suoritusta. Sekä pelillisesti että tuloksellisesti olemme saaneet lisää uskoa siihen, että olemme oikealla tiellä. Viimeiseen otteluun Unkaria vastaan pääsemme valitsemaan pelaajista, joista näkyy se että he haluavat kentälle ja näyttämään, Lehtola toteaa.

Suomi kohtaa turnauksen päätöskamppailussaan Unkarin vappuaattona 30.4. kello 14.00.

Suomi – Kypros 4-0 (2-0)
16. 1-0 Samuel Anini Jr
24. 2-0 Jussi Niska
43. 3-0 Khamis Maki