U16-pojat kohti UEFA Development -turnausta

• Maajoukkueet

Suomi isännöi U16-poikien neljän maan UEFA Development -turnausta huhtikuun lopulla Eerikkilässä.

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola on nimennyt turnaukseen tässä vaiheessa 14 pelaajaa. Ryhmää täydennetään vielä pääsiäisen kynnyksellä.

- Muutamilla pelaajilla on ollut pikkuvammoja tai sairastelua. On tietysti selvää, että kukaan ei puolikuntoisena turnaukseen lähde, mutta katsomme tilannetta näiden pelaajien kohdalla vielä ensi viikkoon, miten he palaavat kentille ja miten pelaaminen lähtee rullaamaan, Lehtola taustoittaa.

- Kaikilla pelaajilla on lisäksi vielä otteluita ennen pääsiäistä, joten ehdimme tässä vielä vahvistaa näkemystämme yleisemminkin.

Lehtola painottaakin, että kyse ei ole vain muutaman pelaajan pelikunnosta, vaan samalla myös kokonaisuudesta. Tämän takia paikkoja jätettiin tässä vaiheessa avoimeksi vielä useampia.

- Palapeliin on pakko jättää vähän enemmän tilaa. Kyse ei ole vain yksittäisistä pelaajista, vaan jonkun poisjäänti voi vaikuttaa useampaankin valintaan, jotta saamme toimivan ryhmän kokoon. Pidämme myös sen vielä auki, lähdemmekö turnaukseen 2+18 vai 2+20:llä pelaajalla – se on kuitenkin oma päätöksemme tässä tapauksessa.

Turnauksen osallistujakaarti on poikkeuksellisen kansainvälinen, sillä Suomen lisäksi vain Sveitsi tulee turnaukseen Euroopasta ja muut maat ovat Etelä-Korea ja Chile.

- Koko taustatiimi on ollut innoissaan, kun pääsemme isännöimään meille harvinaisemmista jalkapallokulttuureista tulevia maita. Ihan varmasti pelaajat tulevat olemaan tästä yhtä innoissaan, Lehtola uskoo.

- Tämä on valmiiksi jo hieno turnaus ja tällaiset vastustajat tuovat vielä kakkuun mahtavan kuorrutteen.

Huhtikuun puolivälin lähestyessä eteläisessäkin Suomessa on vielä sadellut lunta, mutta Lehtola on varma, että turnaus päästään viemään läpi hyvissä oloissa.

- Meillä on täysi luotto siihen, että Eerikkilässä henkilökunta taas kerran tekee kaikkensa ja kenttä on niin hyvässä kunnossa kuin sen on mahdollista olla. Asiaa suoraan edes tietämättä voin sanoa, että tiedän näin olevan.

Turnauksen ohjelma:
26.4.
Klo 13.00 Etelä-Korea-Chile
Klo 17.30 Suomi-Sveitsi
28.4.
Klo 12.30 Suomi-Etelä-Korea
Klo 16.00 Sveitsi-Chile
30.4.
Klo 11.00 Chile-Suomi
Klo 16.00 Sveitsi-Etelä-Korea

Pelaajat
Mathias Ahlblad FC Espoo
Topi Säilynoja SJK
Nestori Kekonen OLS
Kalle Wallius HJK (nimetty joukkueeseen 17.4.)
Miika Koskela OLS
Elias Salminen KuPS
Joose Mäkinen FC Jazz (nimetty joukkueeseen 17.4.)
Nikolas Talo TPS
Matias Kivikko FC Honka (nimetty joukkueeseen 17.4.)
Marius Könkkölä HJK
Maksim Stjopin Ilves (nimetty joukkueeseen 17.4.)
Emmanuel Patut JJK
Otso Koskinen VJS
Denis Cukici HJK
Lasse Ikonen OLS (nimetty joukkueeseen 17.4.)
Niilo Saarikivi FC Honka
Henri Salomaa HJK (nimetty joukkueeseen 17.4.)
Kasper Paananen OLS
Kai Meriluoto HJK