U16-pojat kohtaavat Pohjois-Irlannin tuplamaaottelussa

• Maajoukkueet

U16-pojat (2003) ovat matkanneet maanantaiaamuna Belfastiin ja kohtaavat Pohjois-Irlannin perinteikkäässä tuplamaaottelussa tiistaina ja torstaina.

Suomen ja Pohjois-Irlannin välinen U16-poikien maaotteluperinne on yksi pisimmistä, mitä Palloliitolla on. Otteluita on nyt pelattu 20 vuotta.

- Meillä on alla kaksi erinomaista Ruotsi-ottelua, mutta vaihdoimme silti puolet joukkueesta. Haluamme ajaa ensimmäisenä vuonna uusia pelaajia sisään maajoukkuetoimintaan ja haluamme nähdä pelaajia tässä ympäristössä laajasti. Olemme näiden pelien jälkeen käyttäneet lähes 40 pelaajaa, se on iso määrä, vastuuvalmentajana otteluissa toimiva Teemu Eskola kommentoi.

Vastustajan tarkkailu on tällä kertaa ollut mahdotonta, sillä kyseessä on Pohjois-Irlannille ikäluokan ensimmäiset maaottelut.

Suomen vuonna 2003 syntyneet ovat ehtineet osallistua keväällä neljän maan turnaukseen Slovakiassa sekä pelata tuplamaaottelun Ruotsia vastaan. Suomi voitti Ruotsin elokuussa Sipoossa ja Keravalla 1-0 ja 2-0, joten lähtökohdat Belfastiin ovat mielekkäät.

- Puolustuspelimme Ruotsia vastaan oli erinomaista, lähdemme parantamaan ennen kaikkea hyökkäystämme.

- Vaikka joukkueemme on muuttunut, niin ydinporukka on sama. Tavoite on lähteä jatkamaan siitä, mihin Ruotsia vastaan jäimme. Uudet pelaajat ovat olleet mukana aluetoiminnassa ja useampi heistä pelasi juuri Etelän joukkueen kanssa Viroa vastaan. Aluetoiminta tuo selkänojan, johon on hyvä rakentaa päälle, luotsi totesi.

Suomen joukkueeseen jouduttiin tekemään vielä viikonloppuna kolme muutosta. Eetu Huuhtanen, Eelis Karjalainen ja Alex Rantala joutuivat jäämään sivuun loukkaantumisten vuoksi. Tilalle kutsuttiin Mathias Alhbald, Onnipekka Pajula ja Henri Salomaa

- Sampo Ala-Iso taas pääsee paikalle tänään myöhemmin, kun hänen alkuperäinen lentonsa Kemistä Helsinkiin peruttiin. Mutta kaikki on muuten oikein hyvin.

Suomen joukkueessa on tällä kertaa mukana kuusi debytanttia. Talenttivalmentajat Juha-Pekka Berg (Ilves) ja Miro Varhelahti (FC Jazz) sekä fyysinen valmentaja Kristoffer Weckström (IFK Mariehamn) ovat puolestaan ensi kertaa maajoukkuetaustoissa.

Suomen joukkueen löydät täältä. Otteluista ei ainakaan näillä näkymin ole tarjolla suoria lähetyksiä.

• P2003