U16-pojat kärsivät tappion Ruotsille

• Maajoukkueet

Suomen alle 16-vuotiaat pojat (2002) kärsivät Märstassa pelatussa maaottelussa 0-3 (0-2)-tappion Ruotsille.

Isännät saivat otteluun huippualun. Tim Prica murtautui keskeltä 16-alueelle ja taisteli pallon Suomen maalivahti Matias Niemelän selän taakse, kun pelattu oli vasta neljä minuuttia. Ville Koski pääsi yrittämään pikaista kuittausta, mutta pusku ei tuottanut tulosta. Jouko Karhunen karkasi seuraavaksi keskittämään vasemmalta laidalta, mutta maalilta ei löytynyt jatkajia.

Prica oli pelipäällä ja pääsi laukomaan vartin pelin kohdalla. Kuti viuhui ohi takakulmasta. Vahvasti laidallaan töitä tehnyt Juho Ojanen esitti useita hyviä nousuja. Suomi piti ensimmäisellä 40-minuuttisella palloa ja loi puolittaisia maalipaikkoja, mutta osumat iski Ruotsi. 2-0 oli jälleen Prican käsialaa, tällä kertaa vapaapotkusta noin 17 metristä.

Suomi haki tauolla vaihdoilla tuoretta energiaa ja Samuel Anini Jr. olikin pirteä vasemmalla laidalla. Yksi parhaista paikoista siunaantui Naatan Skytälle, joka pääsi puskemaan Ojasen keskityksestä, mutta tuloksetta.

Ojanen kuskasi pallon Ruotsin alueelle jälleen reilun tunnin kohdalla. Syötön sai lopulta Ossi Jaakkola, mutta hänen vetonsa nousi yli maalin. Isännät sinetöivät voittonsa 75. minuutilla, kun Lucas Lima laukoi pallon vasempaan alakulmaan.

- Ruotsin maalitekotaito oli tänään eritasolla. Tulosta pitää kunnioittaa, mutta kuka tekisi meille maalit?, valmentaja Kai Nyyssönen heitti.

- Meillä oli ensimmäisellä puoliajalla ongelmia avaamisessa. He saivat niistä ilmaisia paikkoja, joten siitä tulemme keskustelemaan. Meidän pitää pystyä myös huolehtimaan pallosta paremmin.

- Toisen puoliajan alku oli meiltä hyvää ja loimme A-luokan maalipaikkoja. Muun muassa Ojanen vei peliä hyvin syvälle, mutta viimeisten syöttöjen laadussa ja hyökkääjiemme sijoittumisessa on parannettavaa.

Joukkueet kohtaavat toistamiseen torstaina 24.8. Ottelu pelataan Enavallenissa Enköpingissa klo 19.30 Suomen aikaa.

- Ruotsin kolmannessa maalissa pelaaja kääntyi ja laukoi. Se oli yksi osoitus, että meidän pitää olla boksin tuntumassa kovempia. Pystymme varmasti parantamaan jo torstaiksi monessa asiassa. Tämä pettymys siirretään nyt huomisiin harjoituksiin ja torstain peliin hyväksi energiaksi, Nyyssönen totesi.

Ruotsi-Suomi 3-0 (2-0)
    4’ 1-0 Tim Prica
    35’ 2-0 Prica
    75’ 3-0 Lucas Lima

Suomen kokoonpano
    12 Matias Niemelä
    15 Lassi Forss ->> 67. 2 Jussi Niska
    13 Jaakko Rantanen
    4 Tony Miettinen ->> 41. 5 Veeti Mustonen
    3 Lauri Kesti
    11 Juho Ojanen
    8 Tuukka Partanen
    6 Ville Koski ->> 56. 14 Ossi Jaakkola
    18 Jouko Karhunen ->> 41. 7 Samuel Anini Jr.
    10 Naatan Skyttä ->> 56. 17 Eetu Rissanen
    16 Albert Vauhkonen ->> 56. 9 Willem Haapiainen