U16-pojat avasivat UEFA Development -turnauksen tasapelillä

• Maajoukkueet

U16-pojat avasivat Eerikkilässä järjestettävän UEFA Development -turnauksen 0-0-tasapelillä Ukrainaa vastaan. Ottelun ratkaisu haettiin rangaistuspotkukilpailusta ja sen Ukraina voitti 3-1. Suomen maalin teki Juho Kilo.

Suomi avasi turnauksen ennakkoon kovimpana vastustajan pidettyä Ukrainaa vastaan. Maaliton tasapeli tyydytti tuloksena päävalmentaja Erkka V. Lehtolaa.

- Ukraina on iso jalkapallomaa ja tässä joukkueessa oli pelaajia isoista organisaatioista. Meidän edellisestä ottelusta yhdessä oli seitsemisen kuukautta. Moni pelaaja ei myöskään ollut päässyt nurmelle ennen tätä leiriä pitkään aikaan. Pidän tätä tulosta ja peliä erittäin hyvänä, Lehtola kehui.

- Joukkueemme yhteinen suoritus oli vahva. Rohkeus pelata palloa parani alun jälkeen, siitä olen iloinen. Toisella puoliajalla oli jaksoja, ei tolkuttoman pitkiä, mutta kuitenkin, että olimme niskan päällä. Parannettavaa jäi tietysti. Pelin voittamiseen pitää olla taitavampia, ovelampia ja päättäväisempiä vastustajan maalin edessä.

Suomen joukkue ei onnistunut luomaan aivan huippu maalipaikkoja. Vähille jäivät kunnon tilaisuudet myöskin toisessa päässä. Joitain kertoja pallo pyöri hässäkän keskellä Suomen maalin lähellä. Vieraat saivat myös erikoistilanteita, mutta niistäkään ei muodostunut todella vaarallisia.

Suomen joukkueesta maajoukkuedebyyttinsä tekivät Juho PietolaSanteri MäkinenKhamis Maki, Roope Kantola ja Eetu Mömmö.

- Matias Niemelä onnistui maalissa. Hän oli todella varma torjunnoissaan ja hallitsi aluettaan. Juho Kilo pelasi keskikentän keskellä vahvan ottelun. Lisäksi laitapakit Juho Lehtiranta ja Lauri Kesti ansaitsevat kehut. Debyntanteista on mainittava Juho Pietola, joka tuli kovaan paikkaan toppariksi, kun Veeti Mustonen loukkaantui. Veeti sai päähän osuman, sellaisia riskejä ei tietenkään oteta. Juho suoriutui hyvin.

- Turnauksen nimi on Development ja mielestäni me kehityimme tänään pelin aikana. Tästä on hyvä jatkaa eteenpäin, Lehtola totesi.

Turnauksessa pelataan tasatulosten jälkeen rangaistuspotkukilpailu. Ukrainalta onnistuivat tänään Vladyslav Vanat, Kostiantyn Vivcharenko ja Heorhii Sudakov ja Suomelta Kilo. Santeri Mäkinen, Nooa Laine ja Doni Arifi eivät onnistuneet 11-metrisissään.

Päivän toisessa pelissä Kypros voitti Unkarin 1-0. Suomi kohtaa lauantaina Kyproksen ja Unkari Ukrainan.

Torstai 26.4.

Kypros-Unkari 1-0

Suomi-Ukraina 0-0 (1-3 rp.)

Lauantai 28.4.

Klo 14.30 Suomi-Kypros