U15-pojat päättivät neljän maan turnauksen komeaan voittoon

• Maajoukkueet

U15-pojat päättivät neljän maan turnauksen Eerikkilässä komeaan 4-0 (3-0)-voittoon Unkarista. Suomen maalit tekivät Jimi Tauriainen, Aleksi Heino, Badreddine Bushara ja Jesse Kilo.

Suomi sai otteluun huippualun menemällä johtoon jo toisella minuutilla. Aleksi Heino voitti kamppailun pitkästä pallosta puolustajaansa vastaan ja pelasi oikealta keskelle. Jimi Tauriainen sai syötön pilkun tuntumilla, otti haltuun ja laukoi väkevästi oikeaan alakulmaan.

Toinen osuma lähti Tauriaisen omalta puolustusalueelta lähteneestä pitkästä kuljetuksesta. Syöttö löysi Heinon, joka ohitti sivuttaisliikkellä puolustustajansa ja sijoitti oikeaan alkakulmaan. Isak Vidjeskog karkasi vielä juuri ennen taukoa 16-alueelta päätyrajan tuntumasta ja syötti aivan maalivahdin eteen. Badreddine Bushara meni palloon vahvemmin kuin kaksi puolustajaansa ja jatkoi yhdellä kosketuksella 3-0.

77. minuutilla Suomi sai rajaheiton, joka pelattiin Otso Liimatalle. Hän kuljetti hyvin keskelle ja jatkoi Jesse Kilolle, joka harhautti ja laukoi voimalla 4-0-loppulukemat.

- Peliesityksemme lämmitti tänään mieltä vielä tulostakin enemmän. Kentällä nähtiin paljon hyviä asioita, pallollinen pelimme oli parempaa kuin kahdessa aiemmassa ottelussa. Voitto Puolasta ensimmäisessä maaottelussa oli tietysti upea suoritus, mutta tänään näimme paljon onnistumisia ja hienoja maaleja, päävalmentaja Erkka V. Lehtola kehui.

Suomi vei peliä pääosin, mutta kova tuuli  kääntyi toisella puoliajalla hetkellisesti Unkarin eduksi. Raskas turnauskin näkyi suomalaisten otteissa, mutta kunnon kiriä vieraat eivät saaneet aikaiseksi.

Suomi aloitti turnauksen ja koko maajoukkuetaipaleensa 2-1-voitolla Puolasta. Slovakia vei voiton toisessa kamppailussa 1-0-lukemin ja Unkari siis jäi päätöspäivänä jyrän alle maalein 4-0. Kokonaisuutena Lehtola oli erittäin tyytyväinen viikkoon.

- Olin nähnyt ikäluokkien ensimmäisiä maaotteluita käytännössä vuonna 1999 syntyneiden ikäluokasta saakka. Sanoisin, että tämä suoritus oli vähintään yksi parhaista. Yksi ulkopuolinen käytti tekemisestämme sanaa kypsä. En tiedä voiko U15-joukkueesta sanoa niin, mutta tämän päiväinen esitys ja tulos ei olisi mahdollista ilman riittävän hyviä pelaajia, seurojen hyvää työtä tai taustaryhmämme onnistumista täällä leirillä.

- Kaikkien panosta tarvitaan, mutta isoin kiitos menee pelaajille. Monen pelaajan kohdalla saimme nähdä kehitystä ja kasvua viikon aikana. Minulla oli ennen turnausta hieman epävarma olo, mutta se hälveni jo kahtien ensimmäisten harjoitusten jälkeen.

Lehtolan valmennuryhmässä toimivat koko tapahtuman ajan aktiviisesti myös talenttivalmentajat Miikka Ilo KuPS:sta ja Joni Ruuskanen KäPa:sta.

- Perusryhmämme painoi taas täysillä hommia ja talenttivalmentajat toivat ison lisäarvon. He tulivat mukaan ammattimaisella otteella. Tapasimme muiden maiden taustaryhmän edustajia torstaina ja sain kuulla päävalmentajilta poikkeuksetta kehua järjestelmästämme.

Pelaajat valitsivat keskuudestaan turnauksen parhaat pelaajat. Voiton vei Jimi Tauriainen, toinen oli Aleksi Heino ja kolmas Niilo Kujasalo

Vuonna 2004 syntyneillä pojilla on edessään mielenkiintoinen vuosi. Matka on nyt avattu ja seuraavaksi on edessä tuplamaaottelu Ruotsia elo- ja Pohjois-Irlantia vastaan syyskuussa. Syksy kruunautuu lokakuun Saksa-peleihin.

Unkari-Suomi 0-4 (0-3)

2’ 0-1 Jimi Tauriainen