U15-pojat kärsivät tappion Unkarille

• Maajoukkueet

U15-pojat (2003) kärsivät ensimmäisessä maaottelussaan 2-5 (0-2)-tappion Unkarille. Turnaus jatkuu heti keskiviikkona Puolaa vastaan.

Unkari karkasi johtoon reilun vartin kohdalla. Joukkue murtautui syöttelemällä keskeltä ja laukoi pallon oikeaan alakulmaan. Vajaan puolen tunnin kohdalla vastustaja ryöväsi pallon keskiympyrässä ja lähti vauhdilla kohti maalia. Matyas Kovacs kuljetti loppuun asti ja ujutti pallon maalivahti Mathias Ahlbladin jalkojen välistä maaliin.

- Unkari oli parempi kaikilla osa-alueilla. Olen pettynyt siihen, että emme päässeet rohkeudessa lähellekään sitä tasoa, jolle olisimme halunneet. Meillä oli ensimmäisellä puoliajalla kolmesta neljään pelaajaa, jotka uskalsivat yrittää pelata. Se on aivan liian vähän, jotta voisimme pelata joukkueena hyvin. Usealla pelaajalla, jotka eivät tänään onnistuneet niin hyvin, on varmasti eväitä parempaan, päävalmentaja Erkka V. Lehtola ruoti.

- Tämä on vanhaa liturgiaa, mutta pelaajat saivat taas nähdä mitä näissä peleissä pärjääminen vaatii. Olimme ensimmäisen puoliajan jälkeen 0-2-tappiolla, mutta lukemat olisivat voineet olla rumemmatkin. Maalivahtimme Mathias Ahlblad oli yksi parhaistamme, vaikka viisi menikin omiin. Emmanuel Patut, Leo Walta ja Kai Meriluoto pysyivät hänen lisäkseen parhaiten mukana pelaamisessamme. Se ei määränä tietenkään riitä.

51. minuutilla unkarilaiset nousivat vasemmalta. Suomen pelaaja purki pallon oman maaliin tolppaan ja Dominik Sztojka jatkoi siitä pallon maaliin. Suomi kavensi seitsemän minuuttia myöhemmin. Patut riisti pallon keskellä ja vapautti mainiolla syötöllä Meriluodon. Hyökkääjä viimeisteli tyylikkäästi.

Seuraavat kaksi osumaa merkattiin kuitenkin jälleen Unkarin nimiin. Muutama minuutti ennen päätöstä Suomi pelasi pallon vastustajan maalin edustalle ja Unkarin oma pelaaja jatkoi sen verkon perukoille.

- Tämän ikäisille tulee lisäksi vielä helppoja virheitä puolustaessa, joten lukemat menivät suuriksi. Fiilis ei tietenkään ole paras mahdollinen. Olen ollut mukana tämän ikäluokan peleissä ja näissä sattuu ja tapahtuu. Emme siis voi, emmekä aiokaan jäädä murehtimaan. Seuraava ottelu on jo huomenna, Lehtola muistutti.

Turnauksen toisessa ottelussa ennakkoon kovimmaksi joukkueeksi arvioitu Puola voitti Slovakian 6-0-lukemin. Suomi ja Puola kohtaavat keskiviikkona Suomen aikaa klo 16.

- Vastus ei varmasti tästä päivästä ainakaan heikkene, tulemme saamaan toisen erittäin kovan testin. Toivon, että pystymme heittäytymään rohkeasti haasteeseen. Puola on varmasti fyysisesti vahva joukkue ja heillä on nopeita pelaajia.

- Toista maalivahtiamme lukuunottamatta kaikki kävivät tänään kentällä. Toivottavasti se ottaisi jännitystä hieman pois huomiselta.

Ottelun maalikoosteen pääset katsomaan Huu-tv:stä artikkelikuvan kautta. Meriluodon haastattelun löydät täältä.

Päävalmentaj Erkka V. Lehtolan mietteitä enemmän puolestaan niin ikään Huu-TV:stä >>

Unkari-Suomi 5-2 (2-0)
17’ 1-0