TPV:n Ylinen iloitsi duunarihengestä

• Jalkapallosarjat

Ykkösen päätöskierroksen ottelussa Tampereella TPV:llä ei ollut konkreettista panosta toisin kuin KTP:llä. Kakkoseen putoava kotijoukkue lähti otteluun taistelemaan pisteistä viimeisessäkin ottelussa, kotkalaiset puolestaan halusivat viedä linja-autoon pronssiset mitalit. TPV onnistui tavoitteessaan voittamalla Eetu Kolun maalilla ottelun 1-0 (1-0).

TPV:n päävalmentaja Anssi Ylinen on määritellyt TPV:n ”duunarijoukkueeksi” ja sunnuntaina tuo määritelmä osoittautui paikkaansa pitäväksi. Eetu Kolun tekemä maali ajassa 31 minuuttia oli lopulta myös voittomaali.

- Tämä joukkue menestyy sillä, että teemme paljon töitä, kuten duunarit aina. Kauden aikana jouduimme näkemään, että huonosti käy, jos työn tekeminen ei maita. Tänään näin ei tapahtunut.

- Tunne on oikein hyvä, sillä jalkapallo-ottelu on aina hienoa voittaa ja lisäksi tämä oli kauden viimeinen ottelu. Pelasimme hyvin ja jokainen pelaaja puolusti uutterasti ylhäältä asti. Työn tekemisen kulttuuri oli tänään parasta mahdollista luokkaa, Ylinen sanoi tamperelaisten sivuilla.

Yliselle voitto sarjassa neljänneksi sijoittuvasta KTP:stä oli osoitus halusta tehdä töitä tässä viimeisessä ottelussa. Lisää yritystä toi ottelun alla saapunut tieto entisen joukkuekaverin Valtteri Salomaan vaikean sairauden uusiutumisesta.

- Hän taistelee sairauttaan vastaan ja sovimme, että hänen kunniakseen me taistelemme tänään loppuvihellykseen asti. Puhuimme ennen ottelua, että meillä on kentällä paljon helpompaa kuin Valtterilla, sanoi Ylinen.

Edellinen kohtaaminen KTP:n kanssa päättyi perin murheellisesti kotkalaisten 6-1 -voittoon. Sunnuntain päätöskierroksella KTP:tä vastaan asettui erilainen TPV kuin edellisessä kohtaamisessa.

- Kotkassa emme olleet joukkueena tarpeeksi tiivis ja olihan KTP silloin paljon tehokkaampi kuin tänään. 6-1 -tulos on jalkapallossa oikea murskatulos, mutta tänään puolustimme paremmin, huomautti Ylinen.

Kausi päättyi Ykkösen joukkueilla sunnuntaina. TPV:n pelaajat lähtivät syömään siipiä ja hetkeksi elämään elämää ilman jalkapalloa.

Juho Saarisen nappulat naulaan

Ottelussa sulkeutuivat yhden kirjan kannet, kun TPV:n puolustaja Juho Saarinen pelasi uransa viimeisen ottelun. Saarinen pelasi lähes 80 Ykkösen ottelua FC Hakassa, PS Kemissä, FC Hämeenlinnassa ja TPV:ssä.

- Nyt on aika laittaa nappulat naulaa. Jostain on karsittava, jos haluan olla perheeni kanssa. Minulla on kaksi pientä lasta ja käyn töissä ja jalkapallo on vienyt paljon aikaa. Olen vasta 24-vuotias, joten ikä ei ollut esteenä jatkaa pelaamista, Saarinen totesi.

Putoaminen Kakkoseen ei vaikuttanut Saarisen päätökseen.

- Kyllä minun pelaamiseni olisi todennäköisesti loppunut silloinkin. Aikaa ei jäänyt riittävästi perheen kanssa olemiseen, joten tällaiseen ratkaisuun päädyin.

Putoaminen oli luonnollisesti järisyttävän iso pettymys Saariselle. TPV ei pystynyt tarpeeksi kehittämään omaa pelaamistaan viime kaudesta ja turhia pistemenetyksiä koettiin huonolla pelaamisella sekä vastustajan viimehetken maaleilla.

Ottelun jälkeen kapteeni Tommi Smeets lahjoitti joukkueen puolesta vuoden 2019 Kannattajapalkinnon Eino Huuskoselle ja Rauli Salolle, jotka pelaavat Kaleva D12 -joukkueessa. Nuoret ovat läpi kauden olleet aktiivisesti mukana Tammelan Voiman kannattajakatsomossa ja aina esimerkillisesti osallistuneet kannatuslauluihin sekä rehtiin kannustamiseen.

KTP jäi tappion myötä neljänneksi Ykkösessä. FF Jaron voitto AC Kajaanista vei sen pisteellä ohi kotkalaisten.

• TPV