TPK valtasi Urheilutukku-piiricupin

• Alueuutiset

Turun Pallokerho voitti Urheilutukku-piiricupin finaalissa sunnuntaina TPS2:n maalein 3-1. Voitto oli TPK:lle piiricupissa 2010-luvulla jo neljäs.

TPS2 sai otteluun edun, sillä Urheilutukku-piiricupin sääntöjen mukaan alemmalla sarjatasolla pelaava seura saa ottelun alkuun ns. tasoitusrangaistuspotkuja joukkueiden sarjatasojen erotuksen verran. TPS2 pelasi päättyneellä kaudella Vitosessa ja TPK Kolmosessa. Näin TPS2 sai kaksi tasoitusrankkaria ennen varsinaista ottelun alkuvihellystä. TPS2:n rankkarien laukojista kuitenkin vain Erik Holopainen onnistui ja avauspotku potkaistiin näin lukemista 0-1.

TPK ei TPS:n rankkareita säikähtänyt, vaan se aloitti pelin vahvasti. Hyökkäykset vyöryivät TPS:n maalia kohti, mutta erityisen vaarallisiin maalipaikkoihin ei Kerho päässyt.

Pikku hiljaa ottelu tasaantui ja ensimmäisen jakson vaarallisin paikka tuli TPS2:n Kasperi Tuomelle, joka pelasi itselleen hyvän paikan. Laukaus meni vain hieman ohi TPK-maalin. TPS oli lopulta avauspuolikkaalla vaarallisempia tilanteita luonut ryhmä ja TPK oli usein vaikeuksissa vikkelien nuorien TPS-pelaajien kanssa.

Toinen jakso alkoi myös TPS2:n hallinnassa ja paras paikka siunaantui Luka Leskiselle heti puoliajan alkuun. Laukaus sujahti kuitenkin vähän takatolpan ohi.

Tunnin pelin jälkeen nähtiin ottelun ratkaisut. Ensin, 58. minuutilla, Jyri Sundin antoi esimakua tulevasta ja puski kulmapotkusta aavistuksen yli TPS-maalin. Minuuttia myöhemmin puoliajalla kentälle tullut Samuel Sibakov antoi hienon syötön Marno Lastulalle ja Lastula sijoitti pallon tyylillä maaliin. Taas meni minuutti ja TPK sai johtomaalin. Nimenomaan sai, sillä TPS2:n puolustaja Erik Holopainen kurkotti Samunel Sibakovin pitkään avaukseen TPS:n rankkarialueelle ja epäonnekseen kurkotus palloon jäi vajaaksi ja kimmoke lensi omaan maaliin. TPK oli painanut päälle erittäin vahvasti jo kymmenisen minuuttia ja johtoasemaan siirtyminen oli varsin ansaittua.

TPS2 pääsi vielä kulmapotkun jälkitilanteesta maalipaikkaan, kun pelikello lähestyi 70. peliminuuttia. Nosto suuntautui kuitenkin maalin yli. Siitä alkoi TPS2:n lopputaistelu ja se saikin otteen itselleen TPK:n vetäytyessä. Pelissä kävi kuitenkin, kuten tällaisessa tilanteessa usein käy. TPS2 yritti tasoitusta ja TPK pääsi iskemään vastaan. Marno Lastula syötti päädystä takaviistoon ja Samuel Sibakov teki hallitusti pelin viimeisen maalin.

Viimeinen maalipaikka TPS:lle tuli 79. minuutilla, kun Bamo Ahmadi laukoi läheltä yli. Sen jälkeen se ei TPK-maalilla vaarallisesti enää juurikaan vieraillut. TPK:llakin oli aivan lopussa vielä oiva paikka tehdä yksi lisämaali, kun Joonas Lehtonen sai hienon ristipallon ja laukaisi nopeasti. TPS-maalivahti Julius Suovanen torjui kuitenkin komeasti.

Ottelun varman tyylikkäästi puhaltaneen erotuomari Joonas Salmisen päätösvihellyksen jälkeen TPK pääsi pokkaamaan 1000 euron Urheilutukun varusteshekin ja joukkueen kapteeni Jyri Sundin huudatti kotiyleisöä mestaruuspytyn nostolla.

Finaalin ottelupöytäkirja löytyy täältä: https://www.palloliitto.fi/ottelu/1109628

Valkopaitainen TPK oli maalein 3-1 TPS:n kakkosjoukkuetta vahvempi Urheilutukku-piiricupin finaalissa.
  • Länsi-Suomi