Tomi Maanoja jatkaa HIFK:ssa

• Jalkapallosarjat

Maalivahti Tomi Maanoja, 31, edustaa HIFK:ta myös kaudella 2018. Ensimmäistä kertaa Ykkösen tasolla nähtävä veskari tuo tähtirintojen maalin edustalle kokemuksensa lisäksi roppakaupalla kokoa ja ääntä.

Vantaalaisen VJS:n riveissä pelaajakasvatuksensa saanut Tomi Maanoja on tehnyt pitkän uran kotimaisessa pääsarjassa. Lempinimellä ”Psyko” tunnettu maalivahti debytoi Veikkausliigassa jo kaudella 2005 vantaalaisen AC Allianssin väreissä. Muita Maanojan edustamia liigaseuroja ovat FC Honka, RoPS, KuPS ja FC Lahti. Maanoja siirtyi HIFK:hon elokuussa 2016 ja on edustanut tähtirintoja siitä lähtien. Kookas, 195-senttinen maalivahti on pelannut Veikkausliigassa 188 ottelua, joista 30 HIFK:ssa.

Veikkausliigan lisäksi Tomi Maanoja on kokenut jalkapalloelämää myös Ruotsissa ja Norjassa. Hän edusti AIK:ta elokuusta 2008 kauden 2010 loppuun saakka, ja oli mukana voittamassa tuplamestaruutta ”Gnagetin” riveissä kaudella 2009. Norjassa Maanoja edusti toiseksi korkeimman sarjatason Sandefjordia kaudella 2012. Suomen A-maajoukkueessa Tomi Maanoja on esiintynyt kerran. Tämä tapahtui Tokiossa helmikuussa 2009, jolloin sinivalkoisten vastustajana oli Japani.

– Halusin jatkaa IFK:ssa, koska viime kaudesta jäi niin paljon hampaankoloon. Tunnen myös vahvaa yhteenkuuluvuutta muun joukkueen kanssa. Haluan olla mukana viemässä IFK:ta sinne minne seura kuuluu. Tulevan kauden tavoitteena on siis nousu Veikkausliigaan. Mutta ehkä vielä tärkeämpää on olla taas IFK:n näköinen joukkue, mitä emme viime vuonna olleet. Kun tämä toteutuu, on meillä hyvät mahdollisuudet nousuun, kommentoi Tomi Maanoja tuoretta sopimustaan seuran sivuilla.

– Psyko on äärimmäisen kilpailuhenkinen maalivahti, äijä ja päällikkö, joka pitää huolen siitä, että maalin edessä kukaan ei saa olla rauhassa – eivät omat eivätkä vieraat! Hän on tehnyt komean pelaajauran Ruotsia myöten, ja on hienoa että saimme pidettyä tämän tason kaverin ryhmässämme.

Maalivahtiosastomme on tämän sopimuksen myötä kunnossa. Daniel Kollar on antanut vahvat näytöt talven peleissä ja nyt saadaan Psykon myötä hyvä kilpailutilanne aikaiseksi, sanoo HIFK:n päävalmentaja Teemu Kankkunen.

• HIFK