Tiia ja Maria Ropanen siirtyvät Italian futsalkentille

• Futsal

Tamperelaisten, FC Nokia -taustaisten, naisfutsalpelaajien virta Italiaan jatkuu. Aiemmin uutisoidun Emilia Jokisalon lisäksi myös ACE:sta siirtyvät maalivahti Tiia Ropanen, 28, sekä Maria Ropanen, 32, siirtyvät Italian Serie A2 -sarjaan. Kaksikon uusi joukkue on P. G. Jasnagora ja lento uuteen maahan on edessä jo ensi perjantaina. (kuva: Jani Virolainen)

Aiemmin elokuussa vahvistunut siirto Italiaan juontaa juurensa kesään 2018, kun maalivahtina pelaava Tiia sai ensimmäisiä kontakteja ulkomailta maajoukkuepelien jälkeen.

"EM-karsintaturnauksen jälkeen elokuussa 2018 keskustelin muutaman agentin kanssa sopimuksesta, mutta emme silloin kuitenkaan päässeet yhteisymmärrykseen sopimuksesta. Nyt kesällä Emilia Jokisalon sopimuksen jälkeen olimme asiassa itse aktiivisia, ja lähdimme Emilian agentin kautta selvittelemään kiinnostusta Italian päästä. Löysimmekin seuran, joka oli kiinnostunut meistä molemmista, joten päätimme tarttua haasteeseen", Tiia valottaa sopimusten taustoja.

FC Nokiassa aiemmin pitkään pelannut, ja viimeiset kolme kautta ACE:a Futsal Liigassa edustanut kaksikko on treenannut kesän lujaa.

"Kesä on mennyt oikein mukavasti ja treenattu on kovaa. Motivaatiota kesäharjoitteluun on ollut oikeinkin hyvin. Kesäharjoitteluun olemme tuoneet uutena crossfitin, jossa ollaan käyty ACE:n kanssa koko kesän ajan. Yksityistunnit ovat olleet oikein hyvä lisä lajiharjoitteluun ja uskon, että siitä on ollut paljon hyötyä", Maria kertoo.

Maria Ropanen tositoimissa ACE:n paidassa (kuva: Jani Virolainen)

Uusi maa, uusi seura, uusi sarja ja uusi joukkue. Siinä riittää paljon sisäistettävää tuleviksi viikoiksi.

"Muutamia viestejä olen uuden seuran kanssa vaihtanut ja he vaikuttavat hyvin lämpimiltä ja odottavat meitä saapuvan. Joukkue on asettanut tavoitteeksi päästä mukaan pudotuspeleihin. Joukkue koostuu sekä nuorista että jo kokeneemmista pelaajista. Joukkueessa on myös uusi valmentaja. Käytännönasiat vaikuttavat olevan hyvällä mallilla. Asuntomme tulee sijaitsemaan noin 200 metrin päässä hallista, jossa pelaamme ja harjoittelemme. Myös agentin kautta olemme saaneet tietoon, mitä asioita Italiassa tarvitsee hoitaa kun sinne saavumme", Tiia kertoo.

Suomalaispelaajien ulkomaansiirrot ovat futsalissa vielä uusi juttu, mutta Ropasten siirto on jälleen oiva osoitus siitä, että Suomen asema futsalissa on nousussa. Kiinnostusta pelaajista riittää myös rajojen ulkopuolella. Vaihtoehto on suomalaisille pelaajille houkutteleva, sillä kuten tässäkin tapauksessa, se tarjoaa mahdollisuuden satsata täysillä futsaliin.

"Olen toisaaalta innoissani, toisaalta tietysti jännittää, että kuinka kova taso siellä on ja pystyykö lyömään itsensä läpi niin, että peliaikaa tulee. Parasta tässä on kuitenkin, että pääsee keskittymään pelkästään futsaliin. Haluan ehdottomasti kehittää itseäni pelaajana kaikin tavoin ja uskon, että nyt siihen on parhaat mahdolliset edellytykset", Maria summaa kaksikon ajatukset.

Naisten Futsal-Liigan uutisoinnin vastaava toimittaja: Juha Vedenpää
Palaute: juha.vedenpaa(at)futsal.fi; p. 050 4872408