"Tietoa, osaamista ja valistustyötä" Qatariin

Kaksipäiväinen (7.-8.1.) pohjoismaisten liittojen delegaation seurantavierailu Qatariin on päättynyt. Palloliiton puheenjohtaja Ari Lahti kertoo Huuhkaja-TV:n haastattelussa matkasta.

Pohjoismaisten liittojen puheenjohtajiston mukana Qatarissa vieraili ammattiyhdistysihmisiä Tanskasta, Norjasta ja Ruotsista. Suomesta puheenjohtaja Lahden mukana matkusti työoikeuden asiantuntija Juha Koivisto.

- Työntekijöiden työskentelyolosuhteissa ja palkoissa on tapahtunut edistystä delegaation edelliseen matkaan (2016) verrattuna. Konkreettinen edistysaskel on, että viime vuoden keväällä Kansainvälinen työjärjestö ILO avasi toimiston Qatarissa, ja se on selvästi vienyt asioita eteenpäin, Lahti kertoo.

Delegaatio tapasi matkalla siirtotyöläisiä ja tutustui heidän elin- ja työskentelyolosuhteisiinsa.

Kaikki pohjoismaat ovat olleet aktiivisesti mukana yhteistyössä, ja urheilu on osoittanut voimansa ja mahdollisuutensa vaikuttaa. Lahden mukaan monipuolisia toimia Qatarin siirtotyöläisten tilanteen parantamiseksi tarvitaan jatkossakin. Maassa pelataan FIFAn jalkapallon MM-kisat 2022.

- Pohjoismaisten palloliittojen kautta Qatariin on viety tietoa, osaamista ja tehty valistustyötä ihmis- ja työoikeusasiohin liittyen. Paikallisen ILOn toimiston johtaja kiitti pohjoismaista delegaatiota sen aktiivisista pyrkimyksistä edistää asioita.

- Vaikuttamistyö jatkuu. Vierailun aikana on käyty keskusteluja, että vuonna 2021 samankaltainen delegaatio tekisi vielä kolmannen seurantavierailun Qatariin, jolloin aktiivista vaikuttamistyötä olisi tehty 5-6 vuoden ajan, Lahti kertoo.

Lahti on hyvin tietoinen Palloliittoon Qatarin osalta kohdistuneesta kritiikistä, mutta muistuttaa, että Suomen A-maajoukkueen ja pohjoismaisten liittojen delegaation vierailut ovat toisistaan erilliset tapahtumat. A-maajoukkueen leiri Qatarissa liittyy nimenomaan urheilulliseen puoleen, kun Suomi valmistautuu maaliskuussa alkaviin EURO2020-karsintoihin.

- Palloliitto pyrkii pohjoismaisessa yhteistyössä jatkamaan aktiivista keskustelua Qatarin ihmis- ja työoikeustilanteen parantamiseksi.

Koko haastattelun pääset katsomaan artikkelikuvaa klikkaamalla.

Lue myös: Pohjoismaisten liittojen delegaatio vierailee Qatarissa

• Palloliitto