Terry Ablade: ”Olisi huikeaa päästä EM-kisoihin”

• Maajoukkueet

U17-pojat pelaavat sunnuntaina EM-kisapaikasta. Hurjassa vireessä turnauksen kahdessa ensimmäisessä ottelussa viilettänyt Terry Ablade on innoissaan haasteesta.

Terry Ablade syötti Suomen maalin Sveitsiä vastaan, joka päättyi 1-2-tappioon. Torstaina joukkue voitti Slovakian 2-1 ja Ablade oli osallisena molemmissa osumissa. Ensin vastustajan pelaaja koski palloon kädellään suomalaishyökkääjän karattua maalipaikkaan. Pelin voitto-osuman Ablade laukoi reilun tunnin pelin kohdalla.

Päävalmentaja Erkka V. Lehtola kuvaili Slovakia-kamppailua Abladen uran parhaaksi Suomi-paidassa.

- Olen samaa mieltä! Se oli todella hyvä peli, vaikka itse sanonkin. Onnistuin horjuttamaan Slovakian pakkeja, pystyin suojaamaan palloa hyvin ja tein onnistuneita liikkeitä. Ja tein sen maalinkin vielä, iloinen Ablade hehkutti.

- Koko turnauksemme on mennyt ihan loistavasti. Huomenna yritämme vielä voittaa Portugalin ja mennä kisoihin.

Suomi pelaa siis sunnuntaina paikasta Englannissa toukokuussa järjestettävään EM-lopputurnaukseen. Portugali on voittanut Slovakian 2-1 ja pelannut Sveitsin kanssa 1-1-tasapelin. Isännät ovat päässeet jatkokarsintavaiheeseen suoraan aiemman menestyksen perusteella, joten ennakkosuosikin paineet ovat punapaidoilla.

- Odotan, että siitä tulee todella kova peli. Jos me jatkamme samanlailla kun olemme pelanneet tähän mennessä, niin uskon, että voitamme. Jos puolustamme huomenna loistavasti ja iskemme vastahyökkäyksistä maalit, niin saamme tulosta. Meillä on myös todella hyvä joukkuehenki.

- Olisi aivan huikea juttu päästä EM-kisoihin. Pääsisimme pelaamaan lisää kovia pelejä, se olisi loistavaa.

Abladella on meneillään mielenkiintoinen jalkapallovuosi. Hän kirjoitti talvella jatkosopimuksen Kakkosessa pelaavan FC Jazzin kanssa. Edustusjoukkueen valmennuksen lisäksi hänen kehittymistään on tukenut vuoden vaihteesta alkaen talenttivalmentaja Miro Varhelahti.

- Minulle oli itsestään selvää, että haluan jatkaa Jazzissa. Minulla ei ole kiire mihinkään, koulukin pitää käydä loppuun. Meillä on kova ja kilpailuhenkinen joukkue. Olen laittanut itselleni tavoitteeksi, että pääsen ykkösjoukkueessa avaukseen ja pelaamaan paljon.

- Saan Mirolta apua aina kun vain haluan, voin vain mennä vetämään häntä hihasta. Hän katsoo kaikki pelini ja neuvoo sitten mikä meni hyvin ja missä voisin parantaa. Hän auttaa monissa asioissa, että pääsisin urallani eteenpäin. Haluan kehittyä pelaajana, joka paikasta tehdään maali! Haluan myös tukea muita pelaajia hyökkäyksessä, Ablade totesi.

U17-pojat kohtaavat Portugalin EM-jatkokarsintojen viimeisessä pelissään sunnuntaina klo 18 Suomen aikaa.

• P2001