Teemu Tainio: ”Meillä on vain yksi tavoite ja se on nousu Veikkausliigaan”

• Maajoukkueet
  • Jalkapallosarjat

Entinen Huuhkajien keskikenttämies Teemu Tainio on piiskannut FC Hakan lähelle kohti nousua Veikkausliigaan. Lauantaina pelataankin hieno ja valtava kamppailu Turussa, jossa sarjakakkosena oleva TPS haastaa Ykkösen kärkijoukkue Hakan.

Mittavan uran kansainvälisillä kentillä pelannut Teemu Tainio otti Hakan päävalmentajavastuun täksi kaudeksi. Vauhti on ollut sen jälkeen huimaa. Valkeakoskelaiset johtavat Ykköstä ilman tappioita ja tasapelejäkin sillä on vain kaksi.

- Missään nimessä kaikissa peleissä emme ole olleet parempi joukkue, mutta olemme saaneet raavittua voittoja. Välillä taas pelimme on rullannut tosi kivasti ja se on ollut ilo silmälle katsoa, Tainio kertoi Suplan Huucast-podcastissa.

Tainio on kasannut joukkueen, jonka hintalaatusuhde on kohdillaan. Viime kauden runko pysyi hyvin kasassa, mutta mukaan on tullut muutama täsmäpelaaja. Nimimiehiä joukkueessa ei ole montaa, mutta nälkäisiä nuoria sitäkin enemmän.

- Kriteerinä talvella pelaajille oli, että halusimme nuorehkoja pelaajia, jotka haluavat urillaan eteenpäin. Jacob Bushue, Niklas Friberg ja Elias Ahde noin etunenässä.  He haluavat eteenpäin ja tiesimme, että ovat hyviä pelureita, Tainio taustoittaa.

Koska Haka on johtanut Ykköstä kauden avauskierroksesta lähtien, on joukkueella vain yksi ja ainoa tavoite.

- Ei itseasiassa ole ollut muuta tavoitetta kuin nousu ihan talvesta lähtien seurajohtoa myöten, koska on Hakan 85-vuotisjuhlavuosi. Nousua varten tässä on hommia painettu. Nyt näyttää aika kivalta, kun kolmanteen sijaan on jo 17 pisteen kaula. Jaksetaan muistaa tehdä päivitäiset työt kunnolla ja keskittyä sataprosenttisesti, niin toivottavasti pääsemme tähän ainoaan tavoitteeseen.

Lauantaina Veritas Stadionilla klo 17 pelataan panoksiltaan kauden yksi hienoimmista otteluista, kun TPS ja Haka kohtaavat. Ottelussa on molemmilla valtavat panokset, mutta isommat paineet ovat turkulaisilla.

- Varsinkin TPS:n pitää alkaa napsia meitä kiinni, jos haluavat ykköspaikalle mennä. Me olemme jo kerran tänä vuonna käyneet Turussa ja saimme tiukan pelin jälkeen sieltä voiton raavittua. Totta kai lähdemme taas voittamaan, mutta missään nimessä tasapelikään ei ole meille huono tulos.

- Se tulee olemaan kova peli. On mahtavaa, että tällaisia kärkikamppailuja pääsee kokemaan.

Tainio antoi Suplassa julkaistavalle Huucastille reilun tunnin haastattelun, jossa käytiin läpi herran koko mittava pelaajaura kansainvälisillä kentillä ja maajoukkueessa. Sen pääset kuuntelemaan tästä.

• Huuhkajat