Tappio harmitti Kanervaa - kehui toisen jakson ryhtiliikettä

• Maajoukkueet

Markku Kanerva oli harmissaan pelaajiensa puolesta siitä, että A-maajoukkue päätti Nations Leaguen lohkovaiheen tappiollisesti.

Huuhkajat hävisi sunnuntai-iltana Nations Leaguen lohkovaiheen päätösottelunsa Unkarille lukemin 0-2. Budapestissa pelattu ottelu jätti Suomella paljon varaa parantaa.

- Eihän tulokseen voi tietenkään olla tyytyväinen. Tiedettiin, että joudutaan ison haasteen eteen. Unkari tuli tosiaan tosi vahvasti meitä prässäten, se hieman ehkä yllätti meitä. Siellä oli pieni taktinen huijaus kokoonpanoissa ryhmityksen suhteen. Kyllä me vähän spekuloitiin ja varoitettiin pelaajia, että voi olla, että he lähtevät kolmella topparilla. Sitä itse asiassa odotin jo Tampereen-peliin. (Päävalmentaja Marco) Rossilla on ollut aikaa työstää joukkueessa omaa pelitapaansa, jota hän on käyttänyt seurajoukkueessa, Suomen päävalmentaja Markku Kanerva perkasi Huuhkaja-TV:ssä.

- Ensimmäisen jakson alku oli vähän hankala. Sitten kaksi maalia tulivat vähän harmittavasti siinä, ja jouduttiin takaa-ajajaksi. Hyvä ryhtiliike toisella jaksolla. Jos jotain jossiteltavaa haluaa hakea, niin se Teemu Pukin rangaistuspotkutilanne. Siitä 2-1 ja oltaisiin päästy taas hyvin peliin mukaan.

Pukin tilanne sattui Unkarin rangaistusalueen sisällä reilun tunnin pelin kohdalla. Kotkalaishyökkääjä ihmetteli, ettei erotuomarin pilli soinut rikkeen merkiksi - ja niin myös Kanerva.

Kanerva teki Suomen avauskokoonpanoon useita muutoksia Kreikka-otteluun verrattuna. Maalilla pelasi Jesse Joronen, toisena topparina Sauli Väisänen, keskikentän keskustassa Thomas Lam ja vasemmalla laidalla Robert Taylor. Sen lisäksi vaihdosta sisään tulivat Joona Toivio, Joni Kauko ja Petteri Forsell.

Kanerva sai valmennustiimeineen uutta tietoa vähemmän viime aikoina pelanneista. Data on tarkoitus käsitellä mahdollisimman pian.

- Ne ovat tärkeitä ajatellen jatkoa. Loukkaantumisia ja poissaoloja on tullut syystä tai toisesta, niin se helpottaa meidän valintoja ja antaa enemmän faktapohjaa, kun ruvetaan valitsemaan joukkuetta maaliskuun EM-karsintoihin, Kanerva kertoi.

Lam joutui tulemaan vaihtoon pakon edessä loukattuaan nilkkaansa. Tarkempaa tietoa Kanervalla ei suojattinsa tilanteesta vielä ollut.

- Nilkka vääntyi. Kuinka pahasta vammasta onkaan kyse, niin se selviää varmasti myöhemmin. Tosi sääli, sillä näitä loukkaantumisia on tullut ihan tarpeeksi. Pyry Soirin takareisirepeämä esti hänen pelaamisensa tänään muun muassa.

Loukkaantumisilla on ollut luonnollisesti vaikutusta Kanervan valintoihin. Ne ovat kuitenkin luoneet osalle pelaajista näyttöpaikkoja, jotka on onnistuttu hyödyntämään.

- Tässä matkan varrella joukkue on osoittanut sen, että kyllä meillä löytyy korvaavia pelaajia rosterista. Tietenkin pelaajien kannalta ikäviä nämä poissaolot. Kun tällekin reissulle lähdettiin, oli kaikennäköistä, Tim Sparv muun muassa pois. Silti päätavoite joka meillä oli näille kahdelle vieraspelireissulle, se lohkovoitto, se toteutui. Siitä olen ylpeä, kiitos koko joukkueelle. Mutta harmittaa hyvin paljon pelaajien puolesta, että tämä päättyi tappioon.

Suomi hävisi tämän viikon molemmat Nations Leaguen ottelut. Kreikka otti torstaina Huuhkajista 1-0-voiton Ateenassa.

Kokonaisuutena Huuhkajien rupeama UEFAn uudessa maajoukkuekilpailussa oli kuitenkin hohdokas. Lohkovoitto varmistui Ateenassa, ja kuudesta lohko-ottelusta neljä ensimmäistä päättyi voittoihin ilman että omiin meni ainuttakaan osumaa.

Kanervan mukaan Huuhkajat suuntaa tammikuussa leireilemään etelän lämpöön. Reissulla on tarkoitus pelata pari maaottelua.

- Aika näyttää, keitä pelaajia saamme sinne mukaan.

• miesten A-maajoukkue